Sokszor, sokfelé halljuk, miben nem vagyunk eléggé jók, mi magyarok. Ám, ha nyitott szemmel járunk, és pozitívan állunk a dolgokhoz, akkor bizony nem nehéz olyan megközelítéséeket találni, amiben a legjobbak vagyunk.
Most napvilágot látott egy olyan alapos tanulmány, amely az autózás költségeit igen alaposan összehasonlítja. Ebben nem ccsak abszolút összegben vagyunk jók, hanem a jövedelemarányos mutatókat tekintve is! Nézzük, mire jutottak a szakértők!
Először is a LeasePlan nevű flottakezelő cég frissen kiadott, éves Car Cost Index elemzése szerint költségek tekintetében az elektromos autók ma már több európai országban is versenyképes alternatívái a benzin- és dízelüzemű járműveknek. Ám a lényeg: a 21 európai országot érintő kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak.
Az elemzés megállapította továbbá, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Van, ahol egyenesen olcsóbb is, ami ígéretes jele annak, hogy a villanyautók elterjedése általános trend lehet a közeljövőben.
Fotó: Varga Mihály: "olyan technológiai korszakváltás időszakát éljük, amelyben a digitalizáció és az internetgazdaság alapjaiban változtatja meg a termelési folyamatokat, a közlekedési és szállítási rendszereket."
A LeasePlan átfogó riportja 21 európai országban vizsgálta a kis- és közepes méretű autók (B és C szegmens) fenntartási költségeit a vásárlást követő első 3 évben, évi 20 000 km megtétele mellett. A kutatás készítése során a vállalat minden olyan költségtételt számításba vett, amely a különböző országokban felmerülhet ezzel kapcsolatban, így az üzemanyagot, az adókat, a biztosítást, a karbantartást és az értékcsökkenést is.
A kutatás főbb megállapításai:
– A gépkocsi-fenntartási költségek jelentősen eltérnek Európa különböző országaiban: Lengyelországban 448 euró, míg Olaszországban 761 euró havonta ez az összeg. Magyarországon 479 euró a havi átlag, egész Európában pedig 616 euró.
– A GDP arányában vizsgálva az olasz, a finn és a belga autósoknak kerül a legtöbbe fenntartani az autót, míg ír, lengyel, magyar és svájci társaiknak a legkevesebbe.
– Az elektromos autózás költségei jelentős szórást mutatnak Európában. Magyarországon a legalacsonyabbak, ahol a havi átlag 597 euró. Olaszországban ezzel szemben havonta 986 eurót kell erre fordítani, vagyis itt a legdrágább a villanyautó-használat.
– Norvégia az egyetlen olyan ország, ahol az e-autók fenntartásának havi átlagköltsége (670 euró) mind a benzines, mind a dízelüzemű autókénál alacsonyabb (731 illetve 722 euró). Magyarországon az 597 eurós havi átlagos fenntartási költség – ami bár Európában a legalacsonyabbnak számít – a benzin (393 euró) és a dízel (405 euró) meghajtású járművekéhez képest azért még jelentősen magasabb.
– Sok más európai országban az elektromos autók tulajdonosai többet adóznak. A villanyautó-tulajdonosok 131 eurónyi adót fizetnek havonta a magasabb beszerzési árak miatt. Ez jóval több, mint a benzines (104 euró) és a dízeles (108 euró) járművek használóinak átlagdíja. A magyar adatok szerint hazánkban azonban egyáltalán nem kell ezzel a tétellel számolni, ami az elemzésben résztvevő országok között egyedülálló. Ráadásul az elektromos járművek beszerzéséhez Magyarországon tavaly májusig maximum 1,5 millió forintos állami támogatást is lehetett igényelni.
Fotó: Az Elektromobilitás Látogatóközpont lehetőséget biztosít arra, hogy minél többen megismerkedjenek az információtechnológia legújabb, jövőt jelentő megoldásaival – hangsúlyozta Varga Mihály az e-Mobi Kft. bemutatótermének megnyitóján a Millenárison, 2018. ápr. 3-án.
– Az e-autósok sokat spórolnak az üzemanyagon. Átlagosan 39 eurót költenek áramra havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 110 és 78 eurós üzemanyagköltséggel.
– Romániában a legolcsóbb benzines autót használni. A benzinüzemű gépkocsik fenntartásának havi költsége mindössze 353 euró az országban. A benzines autók után fizetendő gépjárműadó átlagos havi összege mindössze 50 euró, ami az európai átlag 48 százaléka. Románia után közvetlenül hazánk a második a sorban: nálunk havonta 40 euróval kerül többe a benzines járművek fenntartása, az adó ugyanakkor több mint a kétszerese a román értékeknek. Amennyiben viszont lízingeljük a benzines vagy akár a dízeles autót, visszaigényelhetjük az ÁFA-t.
„Jó hír, hogy a villanyautók már több európai országban versenyképesnek számítanak költségszempontból is. A Car Cost Index elemzésből azonban egyértelműen látszik, hogy több fontos területen, így például a gépjárműadózás és a töltési infrastruktúra terén is mielőbbi törvényhozói intézkedésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos járművek Európa-szerte működőképes alternatívát jelentsenek. Használatuk a klímaváltozás elleni harc egyik leghatékonyabb módja, és fontos, hogy mindenki megengedhesse magának a zöldebb megoldást” – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.
Havi fenntartási összköltség ország és üzemanyagtípus szerint:
Benzin |
Dízel |
Elektromos |
|
Ausztria |
€538 |
€497 |
€788 |
Belgium |
€590 |
€561 |
€898 |
Cseh Köztársaság |
€416 |
€425 |
€800 |
Dánia |
€642 |
€607 |
€914 |
Egyesült Királyság |
€538 |
€535 |
€719 |
Finnország |
€630 |
€637 |
€955 |
Franciaország |
€472 |
€475 |
€836 |
Görögország |
€468 |
€427 |
€953 |
Hollandia |
€604 |
€686 |
€705 |
Írország |
€506 |
€474 |
€852 |
Lengyelország |
€445 |
€359 |
€634 |
Magyarország |
€393 |
€405 |
€597 |
Németország |
€515 |
€489 |
€788 |
Norvégia |
€731 |
€722 |
€670 |
Olaszország |
€667 |
€628 |
€986 |
Románia |
€353 |
€363 |
€890 |
Spanyolország |
€477 |
€476 |
€952 |
Svájc |
€557 |
€516 |
€800 |
Svédország |
€631 |
€568 |
€770 |
Szlovákia |
€442 |
€416 |
€955 |
Törökország |
€492 |
€519 |
– |
Átlagosan |
€536 |
€523 |
€819 |