„Az értékesített mobiltelefonok számát tekintve a Xiaomi tavaly már a második helyet szerezte meg Magyarországon. Ez 18 százalékos piaci részesedést jelent az értékesített telefonok darabszámát tekintve” – összegez Wagner Tibor.
A tapasztalt szakember, aki korábban a Sony-Ericsson, majd a Sony mobilüzletágának hazai vezetője is volt, három és fél éve, a nulláról indulva, azzal a stratégiával építette fel a Xiaomi márkát Magyarországon, hogy a szolgáltatók által dominált piacon először a legnagyobb mobiltársaságok, vagyis az operátorok kínálatában jelentek meg a termékeik. A tavaly, az építkezés további lépcsőjeként, az összes operátor mellett, számtalan kiskereskedelmi lánc polcain is elérhetővé váltak a Xiaomi készülékek.
„A piaci sikerhez természetesen elengedhetetlen a versenyképes termék, a folyamatosan megújuló választék és a kiváló ár-érték arány, de ebben az üzletágban legalább ennyire fontos, hogy a közösségi médiában erős rajongói kört hoztuk létre, ami magyar viszonylatban a TikTok esetében több, mint 265 ezres, a Facebooknál pedig 90 ezres követői tábort jelent. A történethez az is hozzátartozik, hogy egy versenytársunk amerikai szankciók miatti piacvesztése olyan lehetőségeket kínált, amit akkor, a rugalmas üzletpolitikánkkal jól tudtunk kiaknázni. Emellett pedig az is sokat segített, hogy a Xiaomi újabb termékei már a prémium kategóriát is megcélozták” – teszi hozzá a cégvezető.
Wagner Tibor úgy érzi, számára a legérdekesebb kihívás az volt, hogyan integrálja egységes piaci megjelenésbe a magyar piacon már korábban is nagyon népszerű IoT, vagyis okoseszközök – például rollerek, porszívók, biztonsági kamerák – és a melléjük csatlakozó mobiltelefonok kínálatát. Erre a legjobb megoldásnak az úgynevezett shop-in-shop megoldás bizonyult, amelyben a kiskereskedelmi üzletekben önálló, egységes megjelenésű Xiaomi standokat alakítottak ki, a márka leginkább releváns termékeivel.
„A 13 éve startupként indult és rövid idő alatt globális nagyvállalattá fejlődő Xiaomi legfontosabb jellemzője az eredményorientált szemlélet, és az, hogy a menedzsment a számokban és a kitűzött célok elérésében hisz. Ez igen komoly nyomást helyez a helyi menedzsmentre. Ez várt rám Ausztriában is, ahol szeptemberben a márka még nem sokkal 10 százalék feletti részesedéssel rendelkezett. Első feladatom ezért az üzletmenet konszolidálása volt, amit a szolgáltatókkal, kiskereskedőkkel kialakított hatékony együttműködés megteremtése követett. Mindezt úgy értem el, hogy az ottani csapatomban nem a személyeken, hanem a szemléleten változtattam. Különösen büszke vagyok arra, hogy ilyen rövid idő alatt is érezhető változást tudtam elérni, és olyan csapatszellemet sikerült kialakítanom, amelyben mindenki elfogadta a célokat. Köztük azt, hogy a mobiltelefonokban és az okoseszközök bővülő kínálatában rejlő piaci erőt egyesítve, a korábbinál sokkal markánsabb piaci jelenlétet tudunk elérni” – elemez a country manager. Hozzátette: az, hogy a márkát Ausztriában is növekedési pályára állítsa, az elmúlt 25 év tapasztalatai alapján, nem megoldhatatlan vezetői kihívás. Ugyanakkor az egy piac felügyeletéről a duopolira való áttérés a korábbinál lényegesen több munkát igényel.
Már csak azért is, mert amíg Ausztriában a márka megerősítése a cél, Magyarországon úgy kell folytatni a növekedést, hogy az ukrajnai háború következményei, a magyarországi infláció és a forintárfolyam tavalyi romlásának hatására idén jelentősen, több mint 10 százalékkal zsugorodott a mobiltelefonok piaca. Ausztriában annyival jobb a helyzet, hogy az eurozóna alacsonyabb inflációja miatt a mobilpiaci visszaesés egyszámjegyű maradt. Wagner Tibor Magyarországon ezért is tartja fontosnak azt, hogy a fogyasztók újabb helyeken találkozhassanak a márkával, amihez a kiválasztott hipermarketekkel kötött együttműködés biztosíthatja majd a legjobb hátteret.
Borítókép: illusztráció/Fotó: Kuang Da/JIEMIAN NEWS/VCG /Getty Images