Mindent elsöprő otthonfelújítási boom jellemezte az utóbbi időszakot, ez a trend pedig a hozzá kapcsolódó szektorok sorának mutatott menekülőutat a Covid-válság elől.
Ennek hatására, ahogy például a barkácsáruházak, úgy a dekorfestékgyártók is győztesen kerültek ki a pandémiából. Így a magyar festékipart tavaly már 40 milliárd forintot meghaladó forgalom jellemezte, a barkácsos példánál maradva pedig ugyanúgy három nagy, a piacot meghatározó szereplőt azonosíthatunk. Amit ott a Praktiker, az OBI és a Bauhaus hármasa képvisel, annak ezen a területen a Poli-Farbe, a PPG Trilak és az Akzo Nobel feleltethető meg, az utóbbi trió kezében van ugyanis a hazai szektor legalább 75-80 százaléka.
A GfK adatai szerint a magyar festékpiac 7 százalékos drágulás mellett 12,2 százalékos mennyiségi növekedést ért el tavaly,
a piackutató arra a következtetésre jutott, hogy a zománcok kivételével szinte minden szegmensben növekedés volt tapasztalható 2019-hez képest. A festékkategóriák között nem történt nagyobb átrendeződés, csak a favédelem kategória súlya nőtt, jelezve, hogy a pandémia idején a kertfelújítások is előtérbe kerültek. Az értékesítési csatornák között továbbra is meghatározó volt a szakkereskedések szerepe, a GfK szerint a festékek 64 százaléka ezekben az üzletekben talált gazdára az elmúlt évben. Ugyanakkor folytatódott a már említett barkácsáruházak elmúlt öt évben megfigyelt térnyerése, 2020-ban a festékforgalom negyedét adták, ami mögött a bázisidőszakhoz képest 27 százalékos értékbeli, illetve 18 százalékos mennyiségi felfutás áll.
„Az idei első félév tapasztalatai alapján is optimisták lehetünk, de a tavalyi felújítási boom biztosan nem ismétlődik meg,
hiszen az emberek most már pihenésre, utazásra, szórakozásra is elkölthetik a megtakarításaik egy részét” – állapította meg a Figyelőnek Szabó Antal, a Poli-Farbe Kft. ügyvezetője. Felidézte, hogy a tavalyi második negyedév elejétől egészen a nyár végéig ugrásszerűen megnőtt a kereslet a felújítási, karbantartási, építési anyagok iránt, de ugyanezt tapasztalták a dekorációs termékeknél is. Úgy tűnt, hogy mindenki felújít, barkácsol vagy kertet rendez, akit a járvány miatti korlátozások otthonmaradásra kényszerítettek. Egyúttal a szakképzett festők hiánya előmozdította, hogy egyre többen vegyék saját kezükbe az ecsetet. Egyes szakemberekre három-hat hónapot, de nem ritkán egy évet is kell várni, így spontán felújításhoz esély sem volt megbízható, tapasztalt, jó áron dolgozó festőt találni.
Továbbra is nagy figyelmet kapnak a prémium-, illetve a középkategóriás termékek,
a cégvezető szerint ugyanakkor tekintettel kell lenni a társadalmi olló szétnyílására, ezért az egyszerűbb igényeket is ki kell tudni elégíteni olcsóbb festékekkel. Szabó Antal szerint a piackutatók mérései is igazolták, hogy ebben az időszakban a vásárlók azokat a márkákat keresték, amelyekhez a legnagyobb bizalom fűzte őket, így a termékismertség nagyban segítette az árbevétel növekedését. Ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy rekordévet ért el tavaly a Bács-Kiskun megyei Bócsán termelő Poli-Farbe, amelynél a 14,5 milliárd forintos forgalom csaknem 2,3 milliárdos profittal párosult. Míg az előbbi 10 százalékos, az utóbbi mintegy két és félszeres növekedést jelent 2019-hez képest.
Mindez azonban nem pusztán a Covid-hatás lenyomata az ügyvezető szerint, az impozáns pénzügyi eredmények köszönhetők a lengyel Śnieżka Csoporttal 2019-ben kezdődött együttműködésnek is, melynek keretében tavaly már több ponton kiaknázták a szinergiából fakadó előnyöket a varsói tőzsdén jegyzett partnerrel. „A piac konszolidálódik, gondos előkészítés után egy olyan anyavállalatot vagy inkább nagy testvért kaptunk, amellyel együttműködve a régiós dekorfestékpiac rangos tényezőjévé válhatunk” – szögezte le Szabó Antal.
Ennek szellemében a Poli-Farbe már tavaly az ötödét adta a Śnieżka csoportszintű 821,3 millió zlotyt, azaz 64,9 milliárd forintot elérő árbevételének.
Viszonyításképp az ukrán és a fehérorosz érdekeltség súlya mindössze 9,3, illetve 2,8 százalékos volt. A szakember megállapította: az alapanyagbeszerzés, a kutatás-fejlesztés (K+F) és a HR területét már teljes mértékben összehangolták az anyavállalattal, de ez a folyamat a kereskedelemben és a logisztikában is jól halad. A K+F tevékenység négy fő területre koncentrál a Poli-Farbe égisze alatt: az új termékek fejlesztése és a meglévők optimalizálása mellett az alternatív és innovatív alapanyagok felkutatására, valamint új mérési módszerek kidolgozására. Az alapító-ügyvezető a kulcsterületként tekint a kutatás-fejlesztésre a Sniezkával való együttműködésben, intenzív tudásexportról számolt be a bócsai bázis és a brzeznicai központi laboratórium között.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb, csütörtöki számában olvasható.