Az első tévedés: a nagyvárosi polgár vásárol többet online!
Tévedés! A Kifli.hu által megbízott ügynökség kutatása szerint a 2000 lakosnál kisebb településeken élők vásárolnak legtöbbet élelmiszert online, 59%-ukról elmondható ez. És hogy kik állnak a sor végén? A közepes-nagy (azaz 10-25 ezer) lakosú városokban élők.
Második tévedés: a járvány miatt veszélyeztetettek vigyáznak magukra leginkább
A legnagyobb növekedést az online vásárlásban a fiatalok aktivitásának tudható be. Tavaly a magyarok 23%-kal gyakrabban szerezték be a szükséges termékeket ilyen módon, mint korábban. (Egy részadat, hogy 62%-unknál ez egyáltalán nem jelentett növekedést, korábban is hasonlóan sűrűn shoppingoltunk online.)
Ugyanakkor meglepő, hogy a pandémia célkeresztjében lévő, 65 év feletti korosztály az, amelyik mégis a legkevesebbet fejlődött ezen a téren, holott a hétköznapi bevásárlással járó kockázat jelentősen érintette őket (beleértve a tömegközlekedést, a zsúfolt üzleteket és az általános fertőzési szituációkat). Mégis ők vásároltak a legkevesebbet online. Mi lehet ennek az oka? A válasz nem tisztázott, de vélhetően az is közre játszhat, hogy költésükkel a közeli, lokális boltokat szerették volna támogatni, vagy egész egyszerűen a szeretteik vásároltak be helyettük – akár online.
Harmadik tévedés: a magyarok kevésbé vásárolnak weben élelmet, mint nyugaton…
Csehország, Németország, Ausztria és Magyarország viszonylatában hazánk van az élen.
Csehországban a lakosság 43%-a vásárol élelmiszert legalább néhány alkalommal az interneten, szemben Ausztria 39%-ával, Németország 42%-ával és Magyarország 54%-ával. Az élelmiszerek online vásárlásának legnagyobb rajongóiként a magyarok ráadásul 74%-a pozitívan érzi magát ebben a közegben, a következő a csehek (46%), majd a németek (37%), és az osztrákok (36%-a szereti online intézni a bevásárlást).
A Kifli.hu ügyvezető igazgatója, Klekner Péter a következőket mondta: “Az e-kereskedelem növekedése arról fog szólni, hogy többet kínáljunk, gyorsabban és még jobban szállítsunk – mindezt a fenntarthatóság számunkra elérhető legmagasabb szintjén.”
A kvantitatív kutatás CAWI kérdőív formában valósult meg a magyar online lakosság reprezentatív mintája alapján 1025 fő részvételével. Az adatgyűjtés 2021.08.13-16 között történt. A kutatást a Behavio Labs ügynökség készítette.
(Borítókép: freepik.com)