Miközben az energiárrobbanás miatt az otthoni áram ára is megnövekedett és 2023-ban a nyilvános töltőhelyeken is jelentősen többet kell fizetni a villanyautók töltéséért, a Macrofleet ügyvezetője szerint az elektromos autók üzemeltetése ennek ellenére is vonzó marad. Különösen azok vannak előnyben, akik otthon napelemről, vagy a munkahelyükön is tölteni tudják villanyautójukat, miközben a kevesebb alkatrész miatti kisebb meghibásodási veszély és a környezetbarát működés is egyre jobban felértékeli az elektromos autózást.
„Annak ellenére, hogy – különösen a hatótávot és a töltés gyorsaságát illetően – még mindig sok tévhit hátráltatja az elektromos meghajtású autók elterjedését, az új generációs villanyautók már a korábbinál valósághűbb, úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) szabvány szerint is 4-500 kilométeres hatótáv elérésére képesek, nagyobb akkumulátor kapacitás mentén. Ahogy már rég nem igaz, hogy villanyautóval körülményes az élet, azért még azt sem jelenthetjük ki, hogy az elektromos autózás ne járna néhány esetben bizonyos hátrányokkal. Elsősorban azért, mert miközben a technológia és a fejlesztések révén egyre nő a járművek hatótávja, sok e-autó nincs hatótáv versenyben egy hagyományos benzines vagy dízelmotoros típussal szemben” fejti ki a szakember, aki a rohamléptékű technológiai fejlődés és a villanyautózáshoz kapcsolódó töltő-infrastruktúra fejlesztés kapcsán mégis úgy látja, hogy az elektromos autózás évről-évre közelebb kerül a kompromisszummentes mobilitáshoz.
Elmondása szerint ebben nagy szerepe van annak, hogy ma már az új elektromos autók alapból megfelelő hatótávot tudnak, és itthon is elérhető annyi nagy teljesítményű töltőoszlop, hogy egy körültekintő előzetes tervezéssel hosszabb úton is gondtalanul élvezhessük a villany autózás örömeit. A technika elképesztő tempóban fejlődik – magyarázza a szakember. A villanyautók akkumulátorai egyre nagyobb hatótávolságot garantálnak, egymást érik az egyre modernebb töltők telepítései. Néhány új generációs villanyautóknál pedig már olyan töltési sebességet is lehetővé tesznek a gyártók, amellyel közel negyedóra alatt 10-ről 80 százalékra tölthető az akkumulátor, amely lassan vetekszik a hagyományos autók üzemanyag tankolásának és fizetésének teljes idejével. Ezeknél a villanyautóknál a töltési teljesítmény, az energia felvétel szintje már eléri a 200-220 kWh-t, vagy akár a még magasabb csúcsot is a töltési idő̋ egy részében.

Kis Zsolt Fotó: Figyelő
Az elektromos autózás rohamléptékű fejlődését jól mutatják a Nemzetközi Energiaügynökség, az IEA adatai is: amíg 2012-ben, az egész évben, globálisan nagyjából 120 000 e-autót értékesítettek, 2021-ben már egy hét alatt elkelt ez a mennyiség. Az elektromos autók értékesítése 2021-ben a Covid-19 járvány és az ellátási lánc kihívásai – főként az ellátási láncok és a chiphiány – ellenére is rekordot ért el. Az is beszédes adat, hogy miközben a pandémia globális kiterjedésének évében, 2020-ban érezhetően visszaesett a globális új autó értékesítés, az elektromos autók – akkumulátoros elektromos járművek (BEV) és plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) – eladása növekedést mutatott. 2021-ben pedig még ehhez képest is csaknem megduplázódott az eladás, ami már elérte a 6,6 milliót. Ezzel pedig az elektromos autók száma globálisan már meghaladta a 16,5 milliót, amiből a növekedés legnagyobb részét – mintegy 70 százalékát -, a korábbi időszakhoz hasonlóan a teljesen elektromos járművek, a BEV-ek (Battery Electric Vehicle) tették ki. Látványos adat az is, hogy miközben az elektromos autók értékesítése 2021-ben a globális autópiac 9%-át tette ki, ami a 2019-es piaci részesedés négyszerese, a globális autóeladások nettó növekedése 2021-ben teljes egészében az elektromos autókból származik.
A zökkenőmentes elektromos autózásra való átállás szempontjából Kis Zsolt szerint elengedhetetlen, hogy legalább alapszinten ismerjük meg az elektromos autózás mögött álló technológiát, és annak üzemeltetésével kapcsolatos általános tudnivalókat. Az is sokatmondó adat, hogy az emberek többsége – a hagyományos és az elektromos autókkal egyaránt – napi jelleggel nem vezet többet átlagban, mint 50-60 km. Jellemzően városban közlekednek, vagy agglomerációból járnak be és évente néhány alkalommal kerül sor hosszabb külföldi utazásra. De így sem kell kétségbe esni, ha a napi rutinnak számító, rövid távú ingázás mellett hosszabb útra készülünk.
„Ilyenkor mindenképpen érdemes felmérni, hogy mekkora útra indulunk, milyen az autónk hatótávja, és ehhez viszonyítva hol tudunk, és hol érdemes tölteni. Tévhit például, hogy mindig 100%-ra kell tölteni az akkumulátort, mert egyrészt erre nincs szükség minden alkalommal, másrészt a 80 százalék feltöltöttségi szinttől az akkumulátor már „tudatosan” lassítja a további töltést, ezáltal az sok időt vesz el várakozással” – mondja a szakértő. Az ilyenfajta „felesleges” töltés az idő mellett a vételezett energia költségét is növeli. A növekvő energiaárak mentén a napelemről történő töltés lehetősége, annak kihasználása egyre nagyobb fókuszt kap a felhasználók részéről, amely pénzügyi és környezetvédelmi szempontból az e-autók üzemeltetése során az egyik legoptimálisabb megoldás. A „tiszta energia” direkt töltésének lehetősége és annak mindennapi kihasználása egyre több e-autó tulajdonosnál kiemelt költségmegtakarítást eredményez – figyelembe véve a felhasználási és üzemeltetési szokásokat.
A körültekintő tervezéshez jelentős segítséget nyújtanak a különféle applikációk, amelyek mellettegyes újabb generációs autók fedélzeti számítógép- navigációs rendszerei, már nem csupán azt jelzik, hogy melyik kútnál érdemes feltölteni az autót, hanem arról is real time, vagyis valós idejű információt adnak, hogy éppen hol és mennyi töltőfej foglalt. Mindezek alapján optimalizálják az egész utat, kikalkulálva még azt is akár, hogy hol és mennyi energiával, illetve töltési idővel kell számolni. Az elméleti és gyakorlati hatótáv, illetve az áram energiafogyasztás-eltérés mértéke ugyanakkor több mindentől függhet: ilyen például az időjárás, hőmérséklet, klíma, fűtés, a nem megfelelő gumiabroncs használata, helytelen keréknyomás, terepviszonyok vagy a járművezető vezetési stílusa. Ezek együttesen meghatározó tényezők a használatkor. A Macrofleet ügyvezetője ezért is kiemelten fontosnak tartja, hogy a hosszabb utakat úgy érdemes megtervezni, hogy ha a betervezett töltőbázis valamiért nem működik, a biztonság érdekében még az alternatív töltőállomás is elérhető távolságban legyen.
Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock