Főként az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat tömörítő HoReCa szegmens elmaradó értékesítése miatt a magyar söripar heti egymilliárd forint bevételtől esik el – állapította meg Békefi Gábor. A Dreher vezérigazgatója attól tart, egy év nem lesz elég a vendéglátóiparnak, hogy kiheverje ezt az időszakot, ehhez másfél-két évre is szükség lehet. Ezt egyrészt azzal indokolta, hogy a turizmus lassabban fog visszatérni, másrészt az idei gazdasági csökkenés hatással lesz a vásárlóerőre is.
„Nem csak a kisüzemi főzdék értékesítik söreiket a vendéglátóhelyeken, az eladások csaknem harmadát nálunk is ez a csatorna adja. A járvány terjedését lassító korlátozások már március második felében visszavetették ezt a szegmenst, ami áprilisra teljesen leállt. Ezzel párhuzamosan a kiskereskedelmi sörértékesítés enyhén megemelkedett, de ez közel sem kompenzálta a kieső bevételeket. Az elmúlt hónapban már két számjegyű volumencsökkenést tapasztaltunk”
– mondta a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a márciusi-áprilisi időszakban a gyenge forint is közbeszólt, hiszen euróalapú elszámolás alá tartozik a csomagolóeszközök és az alapanyagok egy részének a beszerzése, de a késztermék-importon is jelentős árfolyamveszteséget szenvedtek el.
A nemzetközi árufuvarozás lassulására számítva, a Dreher már az első észak-olaszországi fertőzöttek azonosításakor mintegy 50-60 százalékkal megemelte a beszerzési volument, hogy legyen elegendő készlet arra az időszakra, amikor nehézkes az áruellátás. Az anyacég, az Asahi elsődleges célja ugyanaz, mint a Dreheré: a munkavállalók egészségének megőrzése. A második számú prioritás a partnerek esetében a kilábalás segítése, a harmadik pedig a folyamatos termelés fenntartása. „A költségstruktúránkat racionalizálni kell, de ezt nem vég nélkül tesszük. A járványhelyzettel összefüggésben például sokat spórolunk a nemzetközi és belföldi utazásokon, az értékesítési csapat működési költségein, de a rendezvényszervezéssel és marketinggel kapcsolatos kiadásokon is lehet faragni” – sorolta a cégvezető.
A mintegy 600 főt foglalkoztató Dreher nem tervez leépíteni, mint ahogy a beruházásait sem fújja le.
„A sörgyár modernizálásához szükséges fejlesztések mellett mindenképp kitartunk, ilyenek például az energiahatékonyság javítását célzó kompresszorcserék, illetve a szűrőberendezések korszerűsítése. Az utóbbi a fajlagos vízfelhasználást csökkenti, ezek mind-mind milliárdos nagyságrendű ráfordítással járnak” – részletezte Békefi Gábor. Mivel azonban nemcsak a hordós sör esett ki, hanem a vendéglátóiparnak gyártott palackos termék is jelentősen visszaesett, most mintegy 70-80 százalékos a termelési kapacitások kihasználtsága.
A 2008-2009-es válsághoz hasonlóan a sörgyár most is segíti a kocsmákat, illetve a nagykereskedőket, hogy minél több megmaradjon. „Amikor bezártak a vendéglátóipari helyek, nyomban jeleztük a piacnak, hogy nyitottak vagyunk a nyakukon maradt hordós sörkészletek visszavételére. Az újranyitásban is többféle módon fogunk segíteni, már megkezdtük az egyeztetéseket” – bocsátotta előre a vezérigazgató.
Ami a további termékfejlesztéseket illeti, Békefi Gábor nem hiszi, hogy az emberek holnaptól ne szeretnének új ízeket kipróbálni, legfeljebb a kísérletezésre való hajlandóság mértéke csökkenhet, és az irány változhat. Attól tehát nem kell tartani, hogy az elmúlt két-három évet jellemző söripari forradalom véget ér. Az idei sörszezon kapcsán pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a sok bizonytalanság miatt várhatóan az év második felét is csökkenő kereslet jellemezheti. Az év egészét tekintve úgy látja, benne van a pakliban az értékesített sör mennyiségét tekintve a 10 százalék körüli éves piaci visszaesés, a tavalyi növekedés a Dreher Sörgyárak esetében is aligha ismételhető meg.
A teljes interjú a Figyelő 2020/20. számában olvasható
(Borítókép: Móricz-Sabján Simon)