A Digitális jólét program részeként, a Digitális agrárstratégia végrehajtása keretében hívták életre a Digitális Termelői Piac Nonprofit Kft.-t, illetve az azonos nevű, szintén DTP-nek rövidíthető programot. A projekt egyik fő célja, hogy úgynevezett rövid ellátási láncon keresztül garantálja a minőségbiztosított termékek fogyasztói asztalra kerülését.
E munkának meg is született az egyik első, kiemelkedő eredménye, a Közért+, amely valójában egyetemi startupként definiálja magát.
A központi támogatáson felül – egyetemi háttér, kiváló adottság – ugyanis a modellváltáson átesett Széchenyi István Egyetem (SZIE) már államháztartási kötöttségektől mentesen, részben tudásipari vállalatként, részben befektetőként kiváló generátora lehet a KözértPlusznak. Ezenfelül – Czermann János alapító vezérigazgató elmondása szerint – tradicionális „élelmiszeres” képzőhelyként és hazánk egyik legjobb innovációs képességgel felvértezett intézményeként a tudományos és kutatás-fejlesztési hátteret is biztosítani képes a győri SZIE.
A Közért+ célja, hogy a kifejezetten Magyarországon termelt vagy előállított élelmiszerek nagyobb mennyiségben, nagyobb hatékonysággal kerüljenek be a kereskedelmi csatornákba, és a minőségbiztosított hazai produktumok közvetlenül a termelőtől, termék-előállítótól (az említett rövid ellátási lánc keretében) jussanak el a fogyasztókhoz, végfelhasználókhoz.
Tápérték
Miért volt erre szükség?
Az alapítók szerint azért, mert az élelmiszerpiacon napról napra jobban érezteti hatását a globalizáció és az árufuvarozás,
aminek eredményeképpen az alapanyagok tápanyagtartalma drasztikusan csökkent, az élelmiszereink pedig egyre nagyobb ökológiai lábnyommal terheltek, már csak a szállítás jelentős szén-dioxid-kibocsátása miatt is.
Kutatások szerint ugyanis – csak Európát vizsgálva – az ágazat minden árucikke átlagosan nem kevesebb mint 500 kilométert utazik, mielőtt az asztalokra kerül. Arról nem is szólva, hogy sokszor a hazánkban termelt és előállított élelmiszerek is külföldi logisztikai központokból érkeznek a boltjainkba, miközben a nagyobb kereskedelmi láncok polcain folyamatosan csökken a magyar produktumok aránya. Ezzel a trenddel egyre többen szeretnének szakítani: világszerte komolyan törekednek a helyi, tápanyagban dús élelmiszer beszerzésére.
A Közért+ a fenti célok érdekében mind a kis-, mind a nagykereskedelmi értékesítés feltételrendszerét megteremtette, az ehhez szükséges logisztika már rendelkezésre áll – állítja a projekt felelőse. A lakossági vásárlást biztosító Kozertplusz.hu felületet ez év tavaszán indították, és a tesztüzem folyamán azt tapasztalták, hogy a kezdeményezés sikeres lesz, hiszen a megrendelések száma hónapról hónapra dinamikusan növekedett.
Elérhető árak
Ráerősítve a vásárlói forgalom fellendülésére, szeptember elejétől megújult felületen várja az érdeklődőket a Kozertplusz.hu, ahol a korábbinál jóval szélesebb kínálatból lehet válogatni. A Közért+ csapata akciókkal készült erre az időszakra: hetente változó termékkörre vonatkozóan akár 30-40 százalékos kedvezmény volt kapható az egész hónapban.
„Az időszakos akciók mellett hosszú távra szóló elképzelésünk, hogy elérhető áron kínáljuk a produktumokat.
A rövid ellátási lánc elvének és a kereskedelmi stratégiánknak köszönhetően mi szerényebb haszonkulccsal tudunk dolgozni és ezáltal versenyképes árakat biztosítani. Célunk, hogy a beszállítóink, a hazai termékek előállítói és a vevőink egyaránt jól járjanak” – fejtette ki Czermann János.
Folyamatos fejlődés
A tesztüzem idején 300 árucikkből lehetett válogatni, jelenleg körülbelül 1500 különböző produktum érhető el. A kínálat dinamikusan növekszik, heti szinten új termékek kerülnek a webshopba. Fél éven belül öt-hatezer cikkből álló szortimentet terveznek, melyben a termelői és kézműves portékák mellett az ikonikus magyar márkák produktumai is megtalálhatók lesznek.
Így például nemrég kerültek be a Márka üdítők a webshop kínálatába, de a hagyományos nagy magyar brandek – egyebek között a Pick, a Gallio, a Bravos vagy a Biopont termékei – is hamarosan feltűnnek. E bővítés mögött az a logika áll, hogy az első hónapok tapasztalatai alapján a vásárlók nem csupán egy-két árucikket vesznek, a nagybevásárlásaikat is szívesen intézik az új oldalon. Így a kézműves produktumok mellett a klasszikus portékákhoz való hozzáférés is kifejezett igény volt – húzta alá az alapító.
Több cég egyben
A Közért+-nál több cég épül egybe, ugyanis a „lakossági” online retail értékesítés mellett a vállalatok, a horeca szektor és a közétkeztetés számára is biztosítják a rendkívül széles termék- és szolgáltatási kört.
A termelők digitális integrációjával ugyanis képesek nagyobb volumenű eladáshoz hozzásegíteni a gazdákat. A hazai termelők, termék-előállítók számára fontos, hogy egységben tudják értékesíteni portékáikat. Leegyszerűsítve:
egy gazda boldogabb, ha kevés partner számára tudja eladni az árut, mint ha sok kis adásvétellel kell bajlódnia, hiszen kevesebb az értékesítési feladat, az adminisztráció, olcsóbb az egész folyamat.
Ám a felvásárló partnereik számára óriási volumenekre van, illetve lenne szükség. Például egy közétkeztető vagy egy bolthálózat hihetetlen mennyiségeket képes felvenni. A Közért+ küldetése, hogy sok-sok termelőt, előállítót összeszervezzen, integráljon, s a minőségbiztosítási rendszerének köszönhetően akkora egységes árualapot képezzen, amelyre a partnereknek szükségük van. Ez a volumen arra is lehetőséget biztosít, hogy a szűken vett üzleti racionalitást némiképp háttérbe szorítva inkább a méltányos kereskedelmi elvek szerint szervezzék meg a beszállói hálózatot.
Egyszerűbben fogalmazva: járjon jobban a beszállító a Közért+-nál, mint máshol.
Egyre több helyre szállítanak
A kiszállítási terület is jelentősen nőtt az utóbbi néhány hónapban. Budapest, Pest megye mellett Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Fejér, Bács-Kiskun, Veszprém, Somogy és Csongrád-Csanád megye egyes településeire vállalnak fuvart.
„Nagy reményekkel vágunk neki a 2022-es évnek, arra számítva, hogy meghatározó piaci szereplőkké válunk mind a kis-, mind a nagykereskedelmi csatornák esetében. Óriási volumenekkel szeretnénk segíteni a termelői hálózatunkat, s minél több háztartásba és partnerünkhöz kívánjuk eljuttatni a jó minőségű hazai élelmiszereket” – foglalta össze a rövid távú terveket a vezérigazgató.
A cikk a Figyelő hetilap október 7-iki számában került publikálásra.