A Déli Körvasút az elmúlt száz év legnagyobb budapesti vasútfejlesztési projektje. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) honlapja szerint a kapacitásbővítést a kormányzat is támogatja, az a Budapesti agglomerációs vasúti stratégia része. A beruházás összhangban áll az abban szereplő többi fejlesztéssel. Azokkal együtt az a célja, hogy Közép-Magyarországon megduplázódjon az elővárosi vasutat igénybe vevők száma.
Új megállók
A Déli Körvasút megvalósulása után a „zöld”, klímavédő vasúti közlekedés nagyobb szerepet játszik majd a fővárosban és az agglomerációban. A Kelenföldi pályaudvartól a Népligetig megnövelik a kapacitást. A meglévő kettő mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, továbbá új, akadálymentes, korszerű vasútállomásokat létesítenek. Így Budán, az Infoparknál (Nádorkert), Pesten a Nemzeti Színháznál (Közvágóhíd), valamint a Népligetnél, biztosítandó a 3-as metróra történő átszállást. Elkészültek a tervei és megkapta az építési engedélyt az újszászi és a hatvani vonalon a Keleti pályaudvarra tartó vonatok számára épülő megálló a Hungária körútnál, azaz a majdani új Közlekedési Múzeumnál. Továbbá gyalogos-kerékpáros átjárókat nyitnak a vasúti töltés alatt, s a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó gyalogos-kerékpáros zöldfolyosót is építenek.
A Déli Körvasútnak köszönhetően a tatabányai, székesfehérvári, pusztaszabolcsi vonalról több vonat érkezhet Budapestre. Itt a Déli Körvasúton „metrószerűen” a keleti agglomeráció felé, a repülőtérre, vagy éppen a külső körvasúton át Észak-Budára mehetnek ezek a szerelvények.
Talajmérés és favizsgálatok
Április elején megkezdődtek a geotechnikai feltárások (talajfúrás, szondázás) a Déli Körvasút mentén, a Kelenföldi pályaudvartól a Gubacsi út vonaláig. Először a budai oldalon, a MÁV területein, a töltésen, a hidak alatti részeken, majd Pesten, a MÁV-területek közvetlen környezetében is dolgoznak majd.
A mostani munka célja, hogy a mérnökök megismerjék a különböző tömörségű és összetételű rétegeket. A laboratóriumban ezekből meghatározzák a talaj fizikai tulajdonságait, az építendő szerkezetek méreteit. A geodéziai mérések folyamán pedig a földmérők meghatározzák az egyes tereptárgyak pontos helyzetét. Ezekre a munkálatokra azért is van szükség, hogy a projekt megszerezze a környezetvédelmi engedélyt, mivel a korábbi jóváhagyást a bíróság februárban megsemmisítette.
A napokban a Déli Körvasút beruházás által érintett fák állapotának, méretének, elhelyezkedésének a felmérését is megkezdték. Ezt a bíróság korábbi döntése miatt kell elvégezni: e fák számának a minimálisra szorításához szükséges az adott zöldfelület részletes felmérése a környezetvédelmi hatástanulmányban.
A fák helyzetét a szakemberek GPS-es eszközzel rögzítik, lefényképezik őket. Azoknál, amelyeknél felmerül az átültetés lehetősége, egy elektromos műszerrel mérik föl az állapotot.