Debrecenből akar hódítani a Felföldi édességlánc

Hírek Dombi Margit
A tavalyelőtti 4,5 milliárd forinttal szemben az előzetese adatok alapján 2022-ben öt milliárd forintot meghaladó árbevételt ért el a Felföldi Édességgyártó Kft. A cég több min 90 százalékban exportálja termékeit, ám most mégis úgy döntöttek, hogy egy belföldi kiskereskedelmi hálózat létrehozásával próbálkoznak.

A célok nagyon ambiciózusak: ha a Debrecen centrumában nyíló kizárólag Felföldi termékeket forgalmazó üzlet sikeresnek bizonyul, akkor fokozatosan építkezve országos hálózatot szeretnének kiépíteni, majd a szomszédos országokban is megjelenni. Első körben Budapesten és a megyeszékhelyeken szeretnénk Felföldi boltokat nyitni, a fővárosban 7-8 üzletben, a vidéki központokban egy-egy boltban gondolkodunk – mondta lapunknak Felföldi József tulajdonos, cégvezető. Nem tagadja, a lépésnek marketing és költséghatékonysági céljai egyaránt vannak. – Szeretnék közelebb hozni a honi háziasszonyokhoz a pár éve piacon lévő és külföldön – elsősorban Angliában, Németországban – már nagyon sikeres kényelmi termékeinket. Több száz termékünk van, ezeknek a Magyarországon jelen lévő összes multi áruháznál történő belistázása nagyon igényes és költséges lenne, ezért döntöttünk úgy, hogy inkább saját magunk jelenünk meg a hazai kiskereskedelmi piacon. Az ügyletet saját „kivitelezésben” kezdjük, a későbbiekben azonban, a Felföldi brand franchise rendszerben történő működtetése is szóba jöhet.

A leendő kiskereskedelmi hálózat célcsoportja az elfoglalt női vásárló, aki szívesen veszi, ha a muffin vagy a brownie előkészítés nem órákat, hanem csak perceket vesz el az idejéből. – Ha háziasszony házikenyeret akar sütni, akkor csak ki kell bontani a megfelelő Felföldi terméket, hozzáadni a vizet, és már lehet is sütni. Meggyűződésünk, hogy a mi portékáink használata nemcsak időt, de pénzt is meg takarít a vásárló számára, hiszen, ha valamibe két deka kakaó kell, akkor az a mi termékünkben már benne van, és nem kell érte megvenni egy húsz dekás kiszerelésű kakaóport.

130 méter hosszú gépsoron készül a csokis perec

A Felföldi József által emlegetett több száz termék annak köszönhető, hogy a céget mindig is az új dolgok kitalálása, megalkotása izgatta leginkább. – Az innováció fontos része a cégnek, gyakorlatilag minden profitot visszaforgatunk a fejlesztésbe. Most éppen egy csokoládés pereccel jöttünk ki, ami több milliárd forint beruházást igényelt. Ez talán meglepően hangzik, de indokolt, mivel az új termék előállításához szükséges berendezéseket, gépeket is magunk fejlesztjük. Ezek a gépek többnyire nem kicsik, a perecgyártó gépsor például 130 méter hosszú. Ha egy új terméket jól pozicionálunk, már egy kicsit diktálhatunk is a piacon. Ez nagyon jó érzés. A csokis, csokis sós-, illetve sima pereceinkkel ma Európában 15-20 ezer üzletben vagyunk jelen. Most két műszakban megy a gépsor, de mivel nagyon jók az előjelek, úgy tűnik, megcélozhatjuk a harmadik műszakot is.

Gyártás közelről/Fotó: Világgazdaság

A társaság éves szintű fejlesztési költsége egymilliárd forint körül mozog. A termékötletek és a hozzájuk kapcsolt spaciális gépek szinte kizárólagosan Felföldi Józsefhez köthetőek. Ezek fejlesztése nagyon fontos része a Felföldi üzleti modelljének, hiszen ezekkel nyitnak új termékkategóriákat. – Ha egy egyszerű húsdarálót akarok venni, akkor bemegyek a boltba és megveszem, ha viszont, egy kamion nagyságú mikrohullámú sütőre van szükségem, akkor azt célszerű inkább megcsinálnom, mert akkor én leszek az egyetlen, aki ilyennel rendelkezik – mondta a cégvezető. Én magam ugyan, úgymond, egy TV-t is alig tudok bekapcsolni, de nagyon sok olyan műszaki megoldást találtam ki, ami egy mérnöknek nem biztos, hogy eszébe jutott volna. Vagyis, az új technológiákat megalapozó ötlet mindig az enyém, a konkrét tervezés, megvalósítás pedig, a szakemberek dolga. Csokis szívószálból 25 éve óránként hatvanat tudtam csinálni, most viszont, kétszázezret gyártok. Ezt a produktivitást egy olyan géppel érjük el, ami a csokigolyókat speciális módszerrel ütögetve juttatja be a szívószálba. A dolog elvét több napos-hetes gondolkodás eredményeként szintén én találtam ki annak idején.

A cégvezető cégtulajdonos szerint a Felföldi ma már nyugodtan nevezhető brandnek. – Egy márkát csak hosszú évek alatt lehet kialakítani, de egy perc alatt tönkre lehet tenni. A piac kegyetlen, ha hibázunk, ha tévedünk, nincs bocsánat. Éppen ezért nagyon erős minőségellenőrzési rendszert építettünk ki, amit talán az is jól illusztrál, hogy nálunk nyolc szakember kizárólag ezzel foglakozik.

Retusálás kizárva

Megszerezték az IFS belső aduitori jogosítványokat, ami a minőségbiztosítás legmagasabb szintje Európában, nemrégiben pedig, az Egyesült Államokban is auditálták a magyar társaságot. Nemrégiben pedig, az USA élelmi szerbiztonsági ügynöksége az FDA is auditálta a termékeiket. – Az ezeken a piacokon való jelenléthez fontos az, hogy minden lépésben nyomon lehessen követni milyen alapanyagokból, hogyan gyártják a terméket. Nálunk be sem jöhet a kapun olyan alapanyag – legyen az liszt, vagy cukor, vagy bármi egyéb – aminek nincs minőségbiztosítása. Ez a szigorúság nemcsak a minőség, de a termék piacképességének egyéb aspektusai miatt is nagyon fontos dolog. Magyarországon nagyon kevés olyan cég van, akinél bejelentés nélküli beléphetnek a minősébiztosítási ellenőrök a kapun. Én egy olyan auditációt írtam alá a nagy multinacionális cégekkel, hogy ezt megtehetik, vagyis, vagyis, bármikor jöhetnek a gyártást ellenőrizni. Vagyis, nincs retusálás, nálunk mindig az van, aminek lennie kell.

A cég fő piacai jelenleg Angliában és Németországban vannak, mintegy 15 ezer nagyáruházban lehet az általuk gyártott termékeket megvásárolni. Ezzel azonban nem elégszenek meg, dinamikus növekedést terveznek, és öt év alatt el szeretnék érni, hogy Európában százezer üzletben legyenek jelen. Jövőre már direktben szeretnének szállítani a kiskereskedelmi egységeknek, és egy webshop létrehozását is tervezik. – Tavaly Oroszországba is elindultunk. A szankciók miatt ez zátonyra futott, természetesen, nem kívánjuk feladni ezt, sem az ukrán piacot. Utóbbi országba természetesen, most is szabadon szállíthatunk, a baj csak az, hogy az áruért nem tudnak fizetni. A helyzetet mi sem jellemzi jobban, mint az a hogy egy ukrán nagyáruházban több hónapja beragadt kétszázezer eurónk kifizetését még mindig csak ígérik. Nem véletlen tehát, hogy ebben az összefüggésben (is) az a mottónk, hogy inkább a csokis perecek, a gépek, a traktorok menjenek, ne a tankok. Én mindenesetre, nagyon bízom abban, hogy ez minél hamarabb így lesz.

Borítókép: Világgazdaság

Ezek is érdekelhetnek

További híreink