A VG információi szerint leghamarabb 2023 március közepén indulhat majd meg az utasforgalom az M3 metróvonal teljes szakaszán.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a kékmetró átadása három hónapos, egy negyedéves csúszásban van a közelmúltban tervezett időpontokhoz képest.
A BKV még 2020 végén, az alagúti rekonstrukció hosszas vitát követő folytatásának bejelentésekor közölte, hogy a középső vonalszakasz – jelenleg csak itt zajlik munkavégzés, a 3-as metró északi és déli része már korábban elkészült – forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. A gazdasági lap értesülése szerint a pontos dátum eredetileg január 6-a volt, amit még az idén nyár közepén is befejezési határidőként tüntetett fel a tömegközlekedési cég különböző hatósági eljárásokban.
Azonban már ez is egy módosított időpont: egy lapunk által ismert dokumentum szerint tavaly ősszel a Metró Felújítási Projekt Igazgatóság azzal számolt, hogy a középső szakaszon a metróforgalom tervezetten 2022.12.07. napján fog megindulni.
Hogy mi az oka a késedelemnek, arról hivatalos tájékoztatás nem érhető el, sőt, a lap erre vonatkozó megkeresésére a BKV cáfolta, hogy egyáltalán bármilyen csúszásról szó lenne.
„A teljes M3 metróvonal utasforgalomnak történő átadása tervezetten 2023 első negyedévében várható.
A hivatalos kommunikáció szerint ez az időpont a középső szakasz átfogó felújításának harmonizált ütemterve és a belvárosi rész rekonstrukciójának teljes körű kivitelezése óta nem változott és jelenleg is ez a céldátum”.
Pedig a kéthónapos spét a köztes mérföldköveken, így például a belvárosi Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák (3K állomások) felújításában is tetten érhető.
Az M3 projekt saját honlapján az olvasható, hogy ezeket jövő márciusban kapják vissza az utasok. Ehhez képest a fővárosi tömegközlekedési cég újabban már csak 2022 tavaszát kommunikálja, ami értesüléseink szerint nem véletlen: a 3K állomások majd májusban nyílnak, ez még éppen tavasz, de márciushoz viszonyítva ugyancsak két hónap az eltérés. Azonban a BKV erről is pozitívan nyilatkozik.
Az említett állomások korszerűsítése ütemterv szerint halad. Bízunk benne, hogy az M3 metró utazóközönségének jelentős könnyebbséget jelent majd a három állomás előrehozott átadása.
Hogy az előrehozott átadás mit jelöl, az nem derült ki.
Akárhogy is, mindenesetre kérdés, hogy amennyiben időbeli veszteségek állnak be a kivitelezésben, az miként hat a beruházás költségeire. A korszerűsítésre jelenleg 217,5 milliárd forint fordítható, ennek zöme uniós forrás, de közel 45 milliárdot a központi büdzsé finanszíroz.
Budapest Főváros Önkormányzata még 2018-ban vállalt kötelezettséget további 5,6 milliárd forintra az állomások akadálymentesítéséhez.
Szeptember elején viszont a fővárosi közgyűlés úgy döntött, hogy a rekonstrukcióhoz szükséges műszaki ellenőri és egyéb mérnöki tevékenységek előirányzatát megemeli, mivel „a kivitelezés időtartamának meghosszabbodása miatt” erre a fedezet nem biztosított. Ezért több mint 1,5 milliárd forint keretösszeg elkülönítése vált szükségessé.
(Borítókép: A Népliget és Nagyvárad tér közötti vágány építésén dolgoznak szakemberek az M3-as metró déli szakaszának felújítási munkálatai során 2020. február 5-én. Fotó: MTI / Máthé Zoltán)