Három százalékra csökkentette a korábbi nyolcról a németországi autóeladások idei növekedési előrejelzését a félvezetőhiány okozta gyártási akadályokra hivatkozva a Német Autógyártók Szövetsége (VDA).
A VG kiemelete, arra számítanak, hogy Európa legnagyobb gazdaságában idén összesen 3,15 millió darab autót értékesítenek majd.
A szerdán megrendezett nyári sajtótájékoztatójukon a VDA óva intett a belső égésű motorral hajtott autók 2035-től való betiltásától, és további beruházásokat szorgalmazott az elektromos autók európai töltőállomás-hálózatának fejlesztéséért. A szövetség álláspontja szerint
a belső égésű motorok betiltása csökkentené a munkahelyek számát, rontaná az innovációt és csorbítaná a fogyasztók szabadságát.
Az emberek nem tiltásokat, hanem innovatív, vonzó ajánlatokat várnak – állítja a VDA. Hangsúlyozták, hogy a német autógyártók hiába gyorsítják az elektromos járművekre való átállást, ha az infrastruktúra bővítése akadályt jelent az akkumulátorral üzemelő járművek tömeges elterjedésében. Ezt azért is emelték ki különösen, mert az Európai Bizottság a jövő héten tervezi benyújtani azt a törvényjavaslatot, amely 2035-re nullára csökkentené az ipar számára kiosztható ingyenes karbonkvótákat, az uniós éghajlati célok elérése érdekében.
A félvezető-ellátás akadozása azonban nemcsak az autógyártást veti vissza, hanem egészében lassítja Európa legnagyobb gazdaságának fellendülését.
A német ipari termelés a várt 0,5 százalékos növekedés helyett májusban már a második egymást követő hónapban csökkent 0,3 százalékkal az előző havihoz képest – közölte a Destatis. A legnagyobb mértékben, 3,4 százalékkal a tőkejavak, köztük a gépek és a járművek termelése és 2,1 százalékkal az energiatermelés csökkent, míg a fogyasztási cikkeké 4,1, az építőiparé 1,3 százalékkal emelkedett. Éves alapon az alacsony bázis miatt 17,3 százalékos volt a májusi növekedés. A válság által nem érintett utolsó hónappal, 2020 februárjával összevetve az idén májusban 5 százalékkal állt alacsonyabban az ipari termelés az országban.
A német gazdasági minisztérium szintén úgy látja, hogy
az ipar egészében tapasztalt visszaesés oka, hogy a félvezetőhiány jelentősen visszaveti az autógyártás volumenét,
ugyanakkor a minisztérium szerint a gazdasági kilátások továbbra is pozitívak az erős kereslet, a készletcsökkenés és az optimista exportvárakozások miatt.
(Borítókép: Védõmaszkot viselõ alkalmazott szereli a Porsche német autógyártó teljesen elektromos Taycan sportautóit a cég stuttgarti üzemében 2020. május 12-én. Az autógyártó cég mindent megtesz azért, hogy a koronavírus-járvány idején a dolgozók biztonságos körülmények között tudják a munkájukat végezni. (Ronald Wittek, MTI/EPA)