Hogyan értékeli a pénzügyi intézményrendszer koronavírus-válsággal súlyosbított idei teljesítményét?
A bankok, biztosítók, pénztárak, tőkepiaci szereplők és társaik, illetve az ügyfelek az idén csatát nyertek, s reméljük, a végső siker is a miénk lesz. A pénzügyi intézmények ugyanis az egészségügyi válsághelyzet ellenére – sokszor erejükön felül – folyamatosan kiszolgálták ügyfeleiket, s ezt a jogalkotó, valamint az MNB hatékony, operatív és stratégiai kríziskezelő döntései segítették. A piaci szereplők többévnyit léptek előre a digitális csatornáik fejlesztésében, miközben az azt igénylő ügyfeleikre tekintettel nyitva tartották a fiókjaikat is. A jegybank gyors szabályozói lépésekkel és felügyeléssel szavatolta a pénzügyi stabilitást és a biztonságot. Menet közben folyamatosan monitoroztuk – és figyeljük most is – az intézményeket, s ha kellett, átütemeztük, módosítottuk vizsgálataink egy részét. A járvány kétségkívül fékezte az értékesítést és a növekedést, de a legtöbb felügyelt szektorban így is akár jelentős bővüléssel és eredményességgel zárják az évet. Bízunk benne, hogy 2021 már a krízis utáni dinamikusabb felfutás éve lesz.
Betartják a törlesztési moratórium előírásait a bankok? Hogyan ellenőrizték ezt eddig, és mi lesz a folytatás?
A hitelintézetek a moratórium hatásainak folyamatos áttekintésére a tavasz óta rendkívüli adatszolgáltatást teljesítettek kezdetben heti, jelenleg pedig kétheti rendszerességgel. A törlesztési stop kihirdetése után, az egységes intézményi magatartás érdekében közel tucatnyi, jórészt a járványügyi veszélyhelyzet hatásainak mérséklésével és a moratórium kezelésével, valamint a stabilitás hosszú távú fenntartásával kapcsolatos vezetői körlevelet adtunk ki. Ha egy intézmény nem tartaná be a bennük foglaltakat, azonnal beavatkozunk. A honlapunkon külön felületen válaszolunk a bankok és az ügyfelek moratóriummal kapcsolatos gyakori kérdéseire, s ezekről folyamatosan egyeztetünk a bankszövetséggel és a Pénzügyminisztériummal. Ezt folytatjuk majd a moratórium most bejelentett meghosszabbítása idején is.
Korábban a pénzügyi intézmények egyedi ellenőrzései mellett egy-egy nagy téma kapcsán átvizsgálták a szektorok akár nagy részét is, a nyáron például a pénzmosási szabályok betartását tekintették át a bankoknál. Készülnek még ilyenekre?
Folyamatos ez a munka. Egy nemrég lezárult témavizsgálatunk során a gépjármű-finanszírozási piac öt meghatározó szereplőjénél – Budapest Bank Zrt., CIB Lízing Zrt., Merkantil Bank Zrt., MKB-Euroleasing Autólízing Zrt. és UniCredit Leasing Hungary Zrt. – és a Cofidis Magyarországi Fióktelepénél tekintettük át a pénzügyi lízinghez kötődő reklámokat, hirdetéseket. Sajnos mindenhol találtunk jogsértő, az ügyfelek megtévesztésére alkalmas hibákat. Több piaci szereplő nem vagy nem kiemelten tüntette fel a teljes hiteldíjmutató (THM) értékét, vagy rosszul határozta meg azt, de hiba volt az is, ha nem közölt reprezentatív példát a finanszírozás jellemzőinek bemutatására. Mások „elfelejtették” tudatni, hogy a lízinghez kötelező cascót kötni. Mindezek nyomán összesen 33 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtunk ki, s természetesen mindenkit köteleztünk a hiányosságok mielőbbi kijavítására. Szeretném hangsúlyozni, hogy a továbbiakban is szélesebb körű áttekintést végzünk majd minden hasonló tömegterméket kínáló piacon.
A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja
Borítókép: VG