A vártnál rosszabb harmadik negyedéves eredményről számolt be az Apple – a globális csiphiány, és a Délkelet-ázsiai járványhelyzet lesújtott az iPhone-ok és iPad-ek gyártójára is. Tim Cook, a cég vezérigazgatója szerint
“a vártnál rosszabb volt a beszállítói helyzet”, ami a július-szeptemberi időszakban 6 milliárd dollárjába került a társaságnak.
Hozzátette, hogy a negyedik negyedévben az alkatrészhiány még többe fog kerülni, ami még súlyosabb hír, hiszen az év utolsó negyede az év végi ünnepek miatt hagyományosan nagyon erős szokott lenni a kiskereskedelemben.
Az Apple negyedik pénzügyi negyedévében (ami naptár szerint a harmadik) 83,4 milliárd dollár árbevételt ért el, 29 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor ez elmaradt a 84,3 milliárdos elemzői várakozástól. A cég részvényeinek árfolyama a zárás utáni kereskedelemben esett is 5 százalékot a kedvezőtlen hírek nyomán, hiszen eddig az volt a jellemző, hogy a cég jócskán túlteljesíti az elemzői előrejelzéseket. A nettó profit ugyanakkor a vártnál jobban, 62 százalékkal 20,5milliárd dollárra emelkedett. Ennek hátterében a szolgáltatásokon realizált magasabb árrés áll.
A bevételből az iPhone-ok eladásai 46,6 százalékkal részesedtek, az okostelefonokból az egy évvel korábbihoz képest 47 százalékkal többet adtak el. Ebben részben annak is szerepe van, hogy a
koronavírus járvány miatt az iPhone 12-es modellt a tervezettnél később dobták piacra.
Az Apple által kínált szolgáltatásokra világszerte 745 millióan fizetnek elő, fél évvel korábban számuk 660 millió volt.
A társaság meglepő módon nem adott előrejelzést a (naptári) negyedik negyedévre várt eredményeire, csak annyit közölte, hogy “nagyon erős a kereslet”.
Az elemzői várakozások 120 milliárd dolláros árbevételről szólnak az egy évvel korábbi 111,4 milliárd után.
Elemzői vélemények szerint – csak úgy, mint a big-tech többi cégénél – ilyen növekedési ütemre a jövőben nem lehet számítani, a következő években 7-9 százalékkal emelkedhet az árbevétel. A gyorsabb növekedéshez az szükséges majd, hogy az Apple piacra dobja újabb generációs termékeit – ilyen például a kiterjesztett realitás (augmented reality), illetve az önvezető autóhoz kapcsolódó szolgáltatások.
(Borítókép: Egy férfi bemutatja új iPhone 13 ProMax készülékét az Apple Store előtt Marunouchiban, Tokióban 2021. szeptember 24-én. Fotó: Europress/AFP/Koji Ito)