Csak szabályosan a STOP táblánál!

Hírek Figyelő
Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted! – hívja fel a figyelmet legújabb akciójában az Autós Nagykoalíció (ANK). Knezsik István elnök szerint sokan áthágnak különböző kisebb-nagyobb közlekedési szabályokat, amelyeknek súlyos következményei lehetnek.

Knezsik István, az ANK elnöke ismertette: figyelemfelhívó-oktató sorozatukban a STOP tábla jelentését elevenítik fel, az alábbiak szerint.

Napjaink közlekedése egyre nagyobb tempót diktál, ezért sokan áthágnak különböző kisebb-nagyobb közlekedési szabályokat, mert lebecsülik, vagy egyszerűen nem értik azok célját, nem látják a szabálytalanság esetleges következményeit, vagy – ahogy mondani szokták – könnyelműen bíznak azok elmaradásában.

Hogyan lehetünk szabályosak a STOP táblánál?

A szabály nagyon egyszerű: ha egy alárendelt útról érkezünk a kereszteződéshez és elsőbbséget kell adnunk, akkor vagy csúcsúra állított háromszög alakú „Elsőbbségadás kötelező” táblával, vagy nyolcszögletű „Állj, elsőbbségadás kötelező”, vagyis STOP táblával találkozunk.

Míg előbbi esetben elegendő lehet a lassítás, STOP táblánál nem mérlegelhet a sofőr, mindenképpen meg kell állni. Alapesetben a jármű elejének a tábla vonalával kell egybe esnie, látható útburkolati jel esetén pedig a felfestés által kijelölt vonalnál kell megállni.

A kockázatokat már felmérték helyettünk

Legyen bármekkora rutinnal rendelkező a sofőr, soha nem lehetünk eléggé biztosak abban, hogy pontosan mértük fel egy kereszteződés forgalmi viszonyait. A STOP tábla kihelyezését sok minden indokolhatja. Az első ilyen ok, a kereszteződés beláthatósága. Az útkeresztezés területére „becsorgó” autó adott esetben féktávolságon belül kerül a védett útszakaszon haladó jármű elé, így elkerülhetetlen az ütközés.

A másik fő ok a kereszteződés összetett forgalmi kialakítása, például a védett úttal párhuzamosan futó kerékpárút

Muszáj említeni még az egyébként lámpával irányított kereszteződések forgalmi rendjét is. Egy nem működő, sárgán villogó közlekedési lámpa esetén is a táblák az irányadók, ami természetesen lehet STOP tábla is. Sőt, a vasúti átjárók előtti, úgy nevezett András-kereszt is egyenértékű egy STOP-táblával, hiszen több esetben ez előtt is kötelező a megállás és az elsőbbségadás, például, ha a fényjelző készülék semmilyen jelzést nem ad.

Ha betartjuk a szabályt:

Ha megállunk, tehát állóra fékezzük a járművet, biztosan marad időnk megfelelően felmérni a közlekedési szituációt. Fontos: ne bosszankodjunk amiatt, hogy a megállásra kijelölt vonalban még nem látjuk be a kereszteződést! Megállás után óvatosan haladjunk előre, amíg megfelelően felmérhető a forgalom!

Ha nem tartjuk be a szabályt:

Az elsőbbségadás elmulasztása komoly következményekkel járhat. A bekövetkező balesetben emberek sérülhetnek meg, akár súlyosan is – gondoljunk csak a kerékpársávon történő balesetekre – és nem utolsó sorban jelentős anyagi kárt okozhatunk.

Egy saját hibás balesetben kötelező biztosításunk alapján kártalanítják a másik felet, így biztosítónk csökkenti majd bónusz besorolásunkat és drágább lesz a biztosítás. Saját autónkban keletkezett kárért szintén mi felelünk anyagilag. Ezen kívül a szabálytalankodás akár 30 ezer forintos pénzbírsággal is járhat, illetve 6 büntetőpontot gyűjtünk be vele.

Jó hír, hogy mindezeket egy egymásodperces megállással elkerülhetjük! Sorozatunk hamarosan a kiemelt baleseti okokkal, azok magyarázatával és a megelőzést segítő jó tanácsokkal folytatódik – zárul az ANK közleménye.

Fotó: Figyelő

Ezek is érdekelhetnek

További híreink