Csak egy perc kellene a bringások boldogságához

Hírek
Húsz métert megtenni öt perc alatt azért mégis csak arcpirító, pedig nem kellene sok hozzá, hogy mindenki boldog legyen.  

Nem tartozom azok közé, akik úton és persze útfélen is arról panaszkodnak, hogy mennyire cudar élete van a budapesti bringásoknak, főleg, hogy esetleges rossz megítélésükről ők maguk – mi magunk – is tehetünk. Persze a szemmel látható fejlődés (például be lehet hajtani az egyirányú utcákba, vannak szépen kijelölt sávok az utakon, így nem kell a kocabringások között rettegni, hogy vajon mikor borul fel előtted magáva rántva a francba, stb., stb.) dacára tényleg lehetne jobb a helyzet, mert számos helyen igen érdekesen oldotta meg a magasságos hivatal a kerékpárosok életét. Elég ha csak az Erzsébet híd alatti szakaszt említeni, hiszen ott a kitolás legextrémebb formájával szembesülhet minden élő organizmus: a fonódó villamos megállója miatt szépen egy helyre kényszerítették az addig külön utakon járó gyalogosokat és a bringásokat, s egyáltalán nem egyértelmű, hogy kinek hol is a helye, bár ez szinte a teljes szakaszra érvényes.

Egymillió dolláros kérdés, hogy vajon mi járhat azon mérnökök fejében, akik ilyen megoldásokat tettek/tesznek le az asztalra, megspékelve az egyébként szuper módon felújított kerékpáros útvonalat derékszögű (!!!) kanyarokkal, két négyzetméteres csomópontokkal, ahol egyszerre kellene várakozni, megfordulni és a keresztirányban haladókat elengedni. Rejtély, koma, rejtély.  

Egészen pici dolgok – ha tényleg szembe mennek az elemi logikával – képesek nagyon bosszantani az embert, így egészen pici lépésekkel lehetne nagyságrendileg javítani a nem jól működő rendszereken.

Egy apró észrevételem van ma. A Kacsa utca szépen átszeli a Fő utcát, majd a Bem rakparton ér véget. Nagyon, ismétlem, n-a-g-y-o-n forgalmas útvonal bringaügyileg. A Fő utcához érve nagyjából hetven másodperc piros után következik tizenöt másodpercnyi zöld jelzés, onnan lehet haladni tovább a rakpart felé, ahol hasonló időarányokkal dolgozva szintén lámpa szabályozza a közlekedést. Ez bőven a normalitás és a szükségesség határain belül van. A két pont között nagyjából tizenöt-tizennyolc, maxumum húsz méter a távolság, pár másodperc kerékpárral, de gyalog sem több fél percnél. Amikor ide ér az ember, a sűrű anyázás közepette irigykedve gondol az autósokra, akik közlekedését csodálatosan, s főleg tudatosan megtervezett “zöld hullámok” teszik viszonylag zökkementessé.

De hogy végre a lényegre térjek: olyan “jól” sikerült megszervezni annak az összesen húszméteres távolságnak a forgalomszabályozását, hogy amikor az ember zöldet kap a Fő utcánál, rakétaüzemmódban sem éri el a zöldet a rakparton, mivel ott éppen akkor vált pirosra a lámpa. Talán nem kell részletezni, hogy egy darab villanyszerelő meg két darab kapcsoló megbabrálása hetente hány ezer kerékpáros életét tenné boldogabbá, egy kis finomhangolás nagyságrendileg csökkentené a csuklások számát is.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink