Kiss Marietta, a felmérés kapcsán rámutatott, az egészségtudatosság globális térnyerésével a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó fogyasztói igényeknek. – Ez különösen igaz az olyan népszerű fogyasztási cikkek piacára, mint a csokoládé. Egyre több olyan termék jelenik meg a boltok polcain, melyek az édesség egészségesebb alternatíváinak nevezhetők: cukormentes, csökkentett cukor- vagy zsírtartalmú változatok, illetve különböző funkcionális csokoládék hozzáadott proteinnel és egyéb tápanyagokkal. Emellett egyes kereskedelmi márkák saját márkás termékei egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek a forgalomból. Kutatásunk során a táblás csokoládék fogyasztói preferenciáit vizsgáljuk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiben befolyásolja a választásban a vásárlókat a márka, az ár, a típus (tej, ét vagy fehér), illetve az, hogy cukormentes-e.
A kutatás során ötszáz embert kérdeztek meg csokoládéfogyasztási szokásaikról. A felmérés első részében a fogyasztók márkahűségét vizsgálták, a második rész pedig azt tárta fel, hogy négy különböző táblás csokoládé közül melyiket vásárolná meg a válaszadó bizonyos helyzetekben. A válaszadók két gyártói, valamint két kereskedelmi márka különböző tej-, ét-, és fehércsokoládéi közül választhattak. A termékek csomagolásán szerepelt az ár és a cukortartalom is, vagyis, volt módjuk a részvevőknek arra, hogy megítéljék,mennyire egészséges az adott édesség.
– Eredményeink azt mutatják, hogy a válaszadók a bolti márkákkal szemben egyértelműen a gyártói márkákat részesítették előnyben. A négy csokoládé közül a legkedveltebb egy ismert európai márkájú csokoládé volt, majd ezt követte a legismertebb hazai márka, egy osztrák követett. kiskereskedelmi lánc bolti márkája, amelyet egy másik lánc bolti márkája követett. – Az általunk kidolgozott, hazánkban egyedülálló statisztikai számítások után kiderült, hogy nemcsak az első helyre pozicionált európai gyártói márkát szeretik a legjobban a magyarok, de azért is fizetnének a négy közül a legtöbbet. A csokoládé típusát illetően azt találtuk, hogy a tejcsokoládé kapta a legpozitívabb értékelést, amelyet az ét -, és a fehér csokoládé követett. Kimutattuk továbbá azt is, hogy a fogyasztók a cukortartalmú csokoládét részesítik előnyben a cukormentes termékekkel szemben. Előzetes várakozásainknak megfelelően a termék árának emelkedése pedig negatívan hat a fogyasztók által érzékelt hasznosságra.
Borítókép: illusztráció/Fotó: MTI