A harmadik születésnapját ünneplő Magyar Divat & Design Ügynökség a pandémia alatt is aktívan tevékenykedett, és mozgalmas ősz elé néz – ismertette a VG-vel Bata-Jakab Zsófia vezérigazgató.
A divat- és dizájnipar megközelítőleg 90-100 ezer szakembernek biztosít megélhetést.
A szektorban működő 12 ezer vállalkozást sok kis és közepes kapacitású önálló egység jellemzi.
Figitális:
ezt az új szót alkották meg a fizikai és a digitális szavak összekapcsolásából, utalva az események személyes, illetve virtuális megrendezésére. Sokat tanultak az elmúlt időszak kihívásaiból, és akár már három hét alatt át tudnak állni online rendezvényre.
Mint írták, a magyar divattervezők munkái nagy nyilvánosságot kaptak:
a New York-i Times Square és Róma óriáskivetítőin köszöntek vissza a Milan Fashion Week alatt bemutatott alkotásaik.
Az ügynökség négy pillér mentén csatlakozik a gazdaság újraindításához: a hazai stabilitás megteremtésével, a nemzetközi piacra lépéssel, a gyártás fejlesztésével, valamint edukációs programokkal segítik a szakmabelieket. A cél az, hogy Budapest legyen a régió divat- és dizájnközpontja.
A portfólió idén a fenntarthatósággal bővült.
A divatipar globális szinten is lépéseket tesz az újrahasznosításért és az etikus gyártásért, beleértve a luxus- és a fast fashion márkákat, ugyanis ez az ötödik legszennyezőbb iparág.
A tervezőket az üzleti modell, a brandépítés, a stratégiaalkotás és a tőkebevonás témaköreiben az ügynökség által kijelölt professzionális pénzügyi szakemberek mentorálják – jelezte a VG-nek Bata-Jakab Zsófia. Szerveznek részükre study tourokat és gyárlátogatásokat is, ahol elmélyíthetik ismereteiket, és kapcsolati tőkére tehetnek szert. Forintos-Szűcs Anita divatigazgató kiemelte: az ügynökség abban is tanácsot ad, a tervezőnek milyen kollekcióval érdemes megjelennie az eseményen, hogy profitáljon belőle.
A kreatív és az üzleti szemlélet így találkozik.
Sikeres a design LAB inkubációs program is, amely a tervezőket és a gyártókat köti össze, eddig hét páros részesült támogatásban.
A Divat & Design pályázatra a legbüszkébbek, amely a Pénzügyminisztérium és az Innovációs és Technológiai Minisztérium finanszírozásának köszönhetően 15 milliárd forintos keretet nyújt a kis- és középvállalkozásoknak a szektor versenyképességének növelésére.
Kiemelték, a beérkezett pályázatok elbírálása folyamatos. Eddig 300 pályázat esetében született már támogatói döntés, melyek száma napról-napra nő. Az utóbbi tíz évben 76 százalékkal növekedett a divatexportból származó bevétel, háromezer magyar vállalat exportál aktívan.
Az ügynökség már javában készül az őszi rendezvényekre: Maison et Objet szakvásár– tíz formatervező bemutatásával, Milan Fashion Week, kilenc hazai márka képviseletével, 360 Design Budapest kiállítás, Budapest Central European Fashion Week, Budapest Fashion and Tech Summit, melyek közül több esemény is V4 fókuszt kapott. A pandémia felerősítette az összetartást az országokkal való kooperációban. Az ügynökség nemzetközi partnerekkel és az unióval is tárgyal. A kreatív jogok például nagyobb hangsúlyt fognak kapni a jövőben.
(Borítókép: AFP)