Október 10-ére ígérik a Blue Air illetékesei a járatok újraindítását. Csakhogy az ígéretnek egyre kevesebb a fedezete, miután az első meghirdetett határidő, szeptember 12-e után is a földön maradtak a társaság gépei. A Ziarul Financiar című bukaresti pénzügyi napilap a következő sorokat idézte a a vállalat által kiadott közleményből: „A Blue Air igazgatótanácsa és részvényesei megállapították, hogy a jegyeladások visszaestek, így a társaságnak jelenleg nincs pénze üzemanyagra és a többi működési költségre, ami a járatok szeptember 12-i újraindításához szükséges lenne.” A Blue Air azonban minden egyes, földön töltött nappal közelebb kerül a csődhöz, az adósságai ugyanis folyamatosan nőnek: a krach 10 nappal ezelőtti beütésekor a cég adósságállománya 230 millió euróra rúgott, és az összeg azóta tovább hízott.
Valamennyi járat felfüggesztve
Mint ismeretes, szeptember 6-án több ezer utas rekedt a romániai és külföldi reptereken, miután a Blue Air bejelentette: szeptember 12-ig valamennyi járatát felfüggeszti. A romániai diszkont légitársaság azt követően döntött így, hogy egy 28 millió lejes (5,7 millió euró) tartozás miatt a Környezetvédelmi Alap (AFM) zárolta a bankszámláit.
Idén tavasszal már hatalmas botrány robbant ki a Blue Air körül. Kiderült, hogy a cég utasok tízezreit károsította meg: 2021 áprilisa és 2022 áprilisa között 11 ezernél több járatot törölt, ezzel összefüggésben pedig 73 ezer ügyfélnek nem térítette meg a jegy árát. Ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Hatóság (ANPC) 2022 júniusában minden idők legnagyobb, kétmillió eurós bírságát szabta ki a vállalatra. A szeptember 6-i leállás miatt hoppon maradt utasok – számuk október 10-ig mintegy negyedmillióra nő – kártalanítása újabb, a cég jelenlegi állapotában pillanatnyilag kifizethetetlen összeget jelent.
A 2004-ben létrehozott társaság már jó ideje a csőd szélén táncol. A kezdeti évek még lendületes fejlődést hoztak, a Blue Air 2016-ban már több repülőgéppel rendelkezett, mint a Tarom állami légitársaság. A cég árbevétele 2019-re 2,187 milliárd lejre (446,3 millió euró) nőtt, ezzel együtt a Blue Air Aviation Rt. 2013 óta egyetlen nyereséges évet zárt. Az igazi baj a koronavírus-járvánnyal érkezett, a bevételek zuhanása miatt a Blue Air kritikus helyzetbe került, részben azért, mert épp egy törlesztésre váró 160 millió eurós hitellel birkózott. A fizetésképtelenség elkerülése érdekében a román kormány sürgősségi rendelettel hatéves futamidőre 300 millió lejes (61,2 millió euró) hitelt nyújtott a fapados társaságnak. A Blue Air részvényeinek 75 százalékát, hat repülőgépet és egy erdőt kínált garanciaként a kölcsönért, aminek következtében a Blue Air alapvetően állami ellenőrzés alá került. A kormány a jelek szerint futhat a pénze után, a garanciát képező repülőgépek és erdő értéke ugyanis állítólag meg sem közelíti a kölcsönét.
Egymásra mutogatás
A nyaralási szezon végén robbanó bombával természetesen a román kormány is foglalkozott. Tánczos Barna környezetvédelmi miniszter elmondta, hogy a vállalat 28 millió lej adósságot halmozott fel a környezetvédelmi alappal szemben, az ügyben indított eljárás részeként zárolták a cég bankszámláit. A tárcavezető szerint azonban az intézkedés nem indokolja a vállalat lépését, felszólította a Blue Air vezetőit, forduljanak a környezetvédelmi
alaphoz az adósságok újraütemezése érdekében, azonnal indítsák el a tervezett járatokat, és tegyenek eleget az utasok iránti kötelezettségeiknek. Nicolae Ciuca miniszterelnök is a helyzet sürgős rendezésére szólította fel az érintett feleket, megengedhetetlennek nevezve, hogy háromezer ember várakozzon a repülőtereken. Az AFM fel is oldotta a zárolást, 12 hónapot adva a Blue Airnek a tartozás rendezésére.
A Blue Air vezetői változatlanul optimisták a cég talpra állításának ügyében, legutóbb azt kommunikálták, hogy két potenciális befektetővel is „roppant előrehaladott megbeszéléseket” folytatnak. Ugyanakkor a fogyasztóvédelmi hatóság elnökét okolják a helyzetért. A cég szerint az ANPC vezetőjének nyilvános megjegyzése – „Ne vegyenek több Blue Air jegyet! – jelentősen rontott a cég megítélésén, a jegybevételek visszaesése pedig több mint ötmillió eurós kiesést okozott.