A korábbi éveknél is nagyobb, ugrásszerű növekedés volt tapasztalható tavaly az elektronikus fizetési forgalomban. A készpénzes fizetések száma tovább csökkent, míg gyakoribbá váltak a kártyás és mobiltelefonos vásárlások. Az OTP Banknál hozzávetőlegesen 15 százalékkal növekedett a kihelyezett POS-terminálok mennyisége összehasonlítva a 2019-es záró állománnyal. Ennek megfelelően az elektronikus fizetési tranzakciók száma is növekedett, ahogy ez már évek óta tendencia. A folyamatot az is segítette, hogy idén január 1-től minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére.
A változásra már a tavalyi évben fel kellett készülniük a kereskedőknek. A kártyás és mobiltelefonos vásárlások száma mellett az átlagos tranzakcióösszeg is emelkedett 2021 első negyedévében a tavalyi év azonos időszakához képest – ennek részben az is oka, hogy a járvány hatására nőtt az internetes, és csökkent a személyes vásárlások száma.
A járványügyi intézkedések lazításával arra számítunk, hogy a személyes fizetések száma és értéke is emelkedni fog, szemben az internetes vásárlásokéval. Tehát e kettő aránya egymáshoz képest némileg visszarendeződhet. Különösen azokban az ágazatokban nőhet az elektronikus fizetések forgalma, amelyeket a legsúlyosabban érintettek a korlátozások, mint például a turizmus vagy a vendéglátás
– mondta Kiss László, az OTP Bank bankkártya-elfogadási értékesítési vezetője.
A járvány pénzforgalomra és fizetési szokásokra gyakorolt hatását vizsgáló jegybanki jelentés alapján a tavaszi és az őszi veszélyhelyzet alatt a legtöbb fizetési mód forgalmában visszaesés történt, ami legerőteljesebben a kis értékű készpénzes fizetéseket érintette, viszont több fizetési helyzetben is gyakoribbá vált az elektronikus fizetési módok használata.
Azoknak a kereskedőknek, akik még nem tették lehetővé üzletükben az elektronikus fizetést, az OTP Csoport több megbízható megoldást is kínál. A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és cafeteria kártyát is elfogadó vállalkozásoknak POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát. Utóbbi, egy a kereskedők által letölthető telefonos alkalmazás, amellyel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.