Áprilisban, a koronavírus miatti korlátozások által érintett első teljes hónapban csupán 7 589 import személyautó került hazai forgalomba, ami a tavaly áprilisi értéknek mindössze 57 százaléka – áll a Jóautók.hu közleményében.
Eközben a hazai autópark másik utánpótlási forrását jelentő újautó-piacon mindössze 6 251 személygépkocsi-eladás zajlott,
ami több mint 50 százalékos visszaesés a tavaly áprilisi 12 421 értékesített autóhoz képest.
Online értékesítéstámogatás nélkül még erősebb lenne a visszaesés. Az elmúlt egy-másfél hónapban az eladások fenntartása érdekében az új autókat értékesítő márkakereskedők szinte mindegyike online értékesítési lehetőségeket fejlesztett: fizikai kontaktus nélkül is kiválaszthatóvá és megvásárolhatóvá tették a járműveket.
„Míg egy új autó esetében működhet az online vásárlás, a használt autóknál az állapot alapos előzetes felmérése mindenképpen fizikai kapcsolatot igényel. Ebben a szegmensben a járművek előzetes kiválasztásában a már eddig is ismert internetes hirdetési oldalak kaptak a korábbinál is jelentősebb szerepet – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A közelmúltban végzett felmérésünk szerint a használtautó-kereskedők 40 százaléka csak az előre bejelentkező érdeklődők számára nyit ki. Ezért fontos fejlemény, hogy miközben adataink szerint március harmadik hetében az internetes használtautó-keresések száma több mint 40 százalékkal esett vissza, május elejére a az érdeklődés nagysága újból meghaladta a járvány előtti szint háromnegyedét.”
A keresési számok áprilisi emelkedése és a gazdaság lassú újranyitása ellenére a hazai autópiac újbóli felpörgésére csupán a nyári hónapoktól kezdve számíthatunk. A fellendülést számos tényező lassíthatja:
- Az új autók piacán a termelés márciusi leállása után a kereskedők jobbára a raktáron lévő termékeket tudták értékesíteni. Ezt a mostanra megcsappant raktárkészletet a lassan újrainduló termelés csak fokozatosan lesz képes visszatölteni, vagyis a kínálati korlát egy ideig még erősödni is fog.
- A használt autók piacán az importot jelentős részben magánszemélyek bonyolítják, ők a határon átlépő forgalom zárlata miatt továbbra sem képesek újabb járműveket behozni, ami a meglévő kínálat folyamatos apadását okozza.
- Mindkét piaci szegmensben jelentős keresleti visszaesést okoz, hogy összességében már most is több százezer ember egzisztenciája vált bizonytalanná a járványhelyzet okozta gazdasági válságban. Ez a hatás várhatóan az év egészében fennmarad majd.
A használtautó-import mértéke az év első négy hónapjában 45 348 darab volt,
14 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában regisztrált 52 543-as mennyiségnél.
Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 38 841 volt, csaknem 17 százalékkal maradva el az egy évvel korábbi 46 760-as értéktől.
.
Borítókép: Mihályi Miklós plébános autós miséjének egyik résztvevője az előszállási Kisboldogasszony-templom előtt 2020. április 26-án. A plébános húsvétvasárnap óta tart autós miséket. Az egészségügyi előírások betartása céljából az autók öt perccel a szentmise előtt gördülhetnek a templom elé, szemben a templomajtó elé költöztetett oltárral. Az autók ablakait csak egy oldalon lehet lehúzni, az áldozást pedig lélekben végzik. Az átváltoztatásnál és úrfelmutatásnál a megszokott csengők helyett az autókürtök szólnak. A szentmise végén a plébános minden autót külön-külön megáld, ez egyben az elbocsátás is. (MTI/Vasvári Tamás)