Mennyit fizet az állam önöknek a gyorsforgalmi utak üzemeltetéséért 2024-ben?
Bruttó 200 milliárd forintot, ami nettósítva 156 milliárd. Aláhúzom, hogy ez előirányzat, ami azért fontos, mert Magyarországon már csak úgy szokott lenni, hogy az előirányzatból inkább kevesebbet adnak, többet ritkábban. Ezt tapasztalatból mondom. A 2023-ra vonatkozó előirányzatunk bruttó 182 milliárd forint volt, a tényleges összeg pedig jónéhány milliárddal kevesebb lett.
Miért?
Mert a teljesítéseink függvénye az állami finanszírozás mértéke. A szaktárca, az Építési és Közlekedési Minisztérium mérnökgárdája naponta ellenőrzi, szerződés szerint teljesítünk-e. Tehát ki vannak-e takarítva például a mosdók naponta négyszer vagy, hogy indokolt és megfelelő-e az alkalmazott sávterelés. A hibákat büntetőpontokkal „jutalmazzák”, így aztán minden hónapban levonnak valamennyit. Van, hogy csak hárommilliót, de olyan is volt, hogy 100 milliót. Egy tétel különösen megmaradt bennem. Az Európa-liga budapesti döntőjekor tízmilliós szankciót kaptunk, mert az M3-on fennmaradtak terelések. Nem mintha a Sevilla vagy a Roma drukkerei arra közlekedtek volna, de a szabály az szabály: nagy rendezvények idején nem akadályozhatjuk a forgalmat.
Akárhogy is, az idei nettó 156 milliárd így se kevés.
Mihez képest. Az M5-M6 koncesszió 172 milliárdba kerül ebben az évben, pedig az csak 386 kilométer. Mi ezzel szemben 1237 kilométert tartunk fenn, hozunk a főpálya többi részével megegyező műszaki szintre és emellett fejlesztjük is a hálózatot. Én dolgoztam az M5-M6 megépítésénél, ezért talán joggal mondom, hogy szerettünk volna mi is olyan szerződést kötni az állammal, mint annak a projektnek a külföldi tulajdonosai. Nem sikerült, az ő megállapodásuk jobb.
Ezt, hogy érti?
Úgy, hogy 2,6–2,8-szor többet kapnak kilométerenként mint mi.
Visszatérve önökre, milyen munkálatokat terveznek erre az évre?
Folytatjuk a tavaly megkezdett szintrehozást. Legalább akkora mértékben végzünk el munkáltokat, mint 2023-ban. Ennek látványos elemei az új aszfaltrétegek. Nagyjából harminc éve nem történt ilyen kiterjedt felújítás a hazai gyorsforgalmi úthálózaton: eddig 3,6 millió négyzetméteren cseréltük a régi, tönkrement burkolatot új aszfaltra, ami az összes útszakasz 19 százaléka.
A interjú teljes szövege itt olvasható,
Fotó: Kallus György / Világgazdaság