Kiszivárgott belső dokumentumok szerint a 30 év alatti amerikaik körében csökken a Facebook (Fb) használók száma. Az egykor elképesztően népszerű Instagram, amelyet az Fb 2012-ben egymilliárd dollárért vásárolt meg szintén elérte növekedési határait az ifjabb generációknál – így komoly kérdések vetődnek fel a vállalat jövőjével kapcsolatban.
A probléma pár éve ismert, de a lemorzsolódás most gyorsabb tempóba kapcsolat.
Az Fb válaszul megpróbálta arra ösztönözni a felhasználókat, hogy több fiókot nyissanak, ez azonban technikai, reputációs és jogi problémákhoz is vezetett. Egyes vélemények szerint maga a cég sem képes megmondani, hogy valójában hány aktív felhasználója van, márpedig a tényleges elérés hirdetési szempontból a legfontosabb kérdés. Az Fb hirdetésekből származó árbevétele az elmúlt negyedévben 56 százalékkal 29,1 milliárd dollárra emelkedett.
Az Fb kiszivárgott belső elemzése szerint 2021-ben az újonnan regisztráltak 40-60 százaléka már rendelkezett egy korábbi fiókkal.
Ez meglehetősen magas arány, főleg egy olyan cégnél, amely korábban azt tűzte ki célul, hogy felhasználói valós adataikkal jelenek legyen a közösségi felületen – lévén ezekből tud csak értelmesen elemezhető (adatbányászatra alkalmas) adatbázisokat összeállítani. Egy másik elemzés kimutatta, hogy a magát 18-30 éves korosztályból sokkal többen vannak jelen az Fb-n, mint amekkora a demográfiai arányuk – vagyis feltehető, hogy ebben a körben is jócskán vannak duplán-triplán regisztrálók.
A hirdetők persze ki vannak akadva, azzal érvelnek, hogy egy “rendes” vállalatnál legalább van egy auditor, aki ellenőrzi a cég pénzügyi kimutatásait. Az Fb-nél azonban pont a legfontosabb számot, a valós aktív felhasználók számát nem lehet kideríteni. A közösségi portál közlése szerint az elmúlt negyedévben 2,9 milliárd havi felhasználója volt, ami az előző év azonos időszakához képest 7 százalékos növekedést jelent. A negyedévre vonatkozóan nem közölték a többszöri regisztrációkra adott becslésüket, viszont a 2020-as éves jelentésben 11 százalékra tették ezek mértékét, ami valószínűleg meglehetősen optmista kalkuláció.
Az Fb és az Instagram részéről a minél gyorsabb növekedés érdekében használt tudatos stratégia volt, hogy felhasználóikat több fiók nyitására sarkallják.
Az Instán például a nyilvános és magán fiókok voltak az erre használt ösztönzők. A belső jelentések kiszivárogtatása óta az Fb árfolyama 9 százalékkal esett a tőzsdén.
A jövő, a konkurencia ott liheg az Fb és az Insta nyakán. Egyes felmérések szerint a videómegosztó TikTokon a felhasználók kétszer-háromszor annyi időt töltenek, mint az Instagramon.
(Borítókép: MTI/EPA/Washington Examiner/Pool/Graeme Jennings)