Ahogy az Éjszaka a múzeumban filmek rendezője, Shawn Levy is fogalmazott: „Az utóbbi két évben akárhányszor összeültünk a stúdióval egy-egy új film kapcsán, a téma nem az aktuális mozi volt, hanem hogy milyen franchise-t lehet vele beindítani”. És hogy miért? Egy nagyobb produkció költségvetése ma már a marketing kiadásokkal együtt akár a 400 millió dollárt is elérheti, ezért a producerek nem elégszenek meg az egyszeri sikerrel. A körberajongott filmekhez szeretnének TV-sorozatokat, folytatásokat és spin-offokat (a sztori mellékhajtásaival foglalkozó filmeket) is kapcsolni. A megjelenések viszont nem lehetnek túl messze egymástól: sőt az a legideálisabb, ha évente több alkotással is elő lehet rukkolni (a Batman és Superman fémjelezte „DC-univerzum” 2020-ban például legalább két új filmmel fog gazdagodni, de még egy harmadik mozi is könnyen becsúszhat).
Most Hollywoodban azok a stúdiók vannak nyeregben, akiknek a birtokában népszerű képregények, könyvsorozatok vagy olyan korábbi filmek jogai vannak, amelyekből újabbakat lehet kisajtolni.
Ám ahogy a Universal példája is mutatja, egyelőre nincsenek biztos receptek: a franchise építést akár az első lépésnél is el lehet rontani. Ők például a klasszikus szörnyekre (Dracula, Frankenstein stb.) alapozott Sötét Univerzumnak nevezett filmes franchise-ukat múlt héten a Tom Cruise főszereplésével készült Múmiával akarták beindítani. A produkció azonban Észak-Amerikában elég nagyot bukott: a 125 millió dollárból készült film az első hétvégéjén csupán 32 millió dollárt termelt, és mire lekerül a műsorról, ennek körülbelül a dupláját tudja majd begyűjteni.
Ez a burjánzó franchise-építési láz egyébként egyetlen embernek, Kevin Feige-nek köszönhető, aki még 2007-ben került a Marvel Studios élére. Akkoriban a cég helyzete cefetül állt, mivel a korábbi vezetők jóformán aprópénzért eladták a leghíresebb szuperhőseik –így a Pókember és az X-menek– filmjogait. Kevin Feige viszont kieszelt egy sajátos taktikát: ha minden produkciójuk ugyanabban a világban játszódik, akkor a nézőket egy idő után már nem is fogja érdekelni, hogy kiről szól az új film, az ismert brand önmagában be fogja vinni őket a mozikba. Fiege rögtön pontos menetrendet is felállított, 15 film pedig azóta már el is készült, melyek együttesen nemzetközi szinten több mint 10 milliárd dollárt termeltek.
Ezt a sikert azóta a versenytársak kétségbeesetten próbálják lemásolni.
De pont az utóbbi évek példáin látszik, hogy ennek az elképzelésnek komoly hátulütői is akadnak: mivel a párhuzamosan készülő filmeknek össze kell kapcsolódnia, a producerek nem engedhetik meg, hogy a rendező vagy az író a saját feje után menjen. Az alkotói szabadság ebben a helyzetben egyszerüen túl nagy luxus: a DC világában játszódó Öngyilkos osztag (Suicide Squad) végső vágását a Warner Bros. például már nem is a rendezőre, hanem egy filmelőzetesek gyártásával foglalkozó cégre bízta rá.