Fontos mérföldkőhöz érkeztünk: ma a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a Déli Körvasút legnagyobb kivitelezési tenderét – olvasható Vitézy Dávid pénteken közölt Facebook posztjában.
Az Európai Unió hivatalos lapjában ma megjelent közbeszerzéssel az utóbbi száz év legjelentősebb budapesti vasúti fejlesztése kezdődik, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint.
A beruházás részeként:
- Kelenföld és Ferencváros állomások között elkezdődhet a harmadik – egyes szakaszokon pedig a negyedik – vágány építése, a meglévő vágányok teljes felújítása mellett.
- A Közvágóhídnál és Újbudán Nádorkert néven új megállóhelyek épülnek.
- A fejlesztés keretében teljes egészében átépülhet a vasúti infrastruktúra, és új, nagy hatásfokú, Magyarországon másutt eddig nem alkalmazott, esztétikus, a felsővezeték-tartó oszlopokkal integrált zajvédő falak létesülhetnek.
A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek:
- közel 13 km új vágány építése,
- 16 db új vasúti kitérő megépítése,
- két új megálló megépítése, 8 új mozgólépcsővel, 8 lifttel,
- 5 000 m2 zajvédőfal építése,
- 6 db új vasúti hídrendszer építése,
- és több mint 5 km hosszban vasúti vasbeton támfal létrehozása, hisz a vágányok a jelenlegi vasúti töltések helyén bővülnek.
A munkák a vasúti forgalom folyamatos fenntartása mellett és a városi közúti forgalom akadályozásának korlátai miatt rengeteg ütemben valósulhatnak csak meg,
az összesen kiviteli tervezéssel együtt várhatóan 5 évet vesznek majd igénybe.
A fejlesztésre óriási szükség van, hiszen a klímaváltozás miatt egyre fontosabbak a környezetet kímélő, kötöttpályás közlekedési lehetőségek. A Kormány és a Fővárosi Önkormányzat egyetértésre jutott abban, hogy
a közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznai miatt – a Déli Körvasút fejlesztését szükséges megvalósítani,
A fővárosba naponta érkező autóáradat csak kötöttpályás fejlesztésekkel mérsékelhető. A felmérések kimutatják, hogy többen is igénybe vennék az elővárosi vonatokat, a közelmúltban fejlesztett esztergomi és székesfehérvári vonalon 107, illetve 76 százalékkal növekedett ténylegesen az utasok száma!
Csakhogy a fejpályaudvarokra nem fér be több vonat, az elővárosi vasutak kapacitása gyakorlatilag csak a körvasútra irányított járatokkal növelhető a következő években. Ezzel és új megállók létesítésével teljesen új, metrógyorsaságú kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között, tovább növelve a vasút potenciális utasainak számát – fűzte hozzá a vezérigazgató.
(Borítókép: A Közvágóhíd megálló látványterve (Fotó: delikorvasut.hu)