Tavaly még mindenki azt remélte, hogy egy olyan posztcovid időszak következik, amikor egy kedvezőbb gazdasági környezet további forgalomemelkedést hoz magával. Mindezt sajnos alapjaiban átírta a váratlan orosz-ukrán háború, ami tisztán a gazdasági oldalt tekintve is drámai hatást eredményezett: az energiaárrobbanás mellett erős inflációt és jelentős forint leértékelést hozott magával. Hatására a lakossági fogyasztás mellett a beruházások is erőteljesen visszaestek. Ismert, mindehhez egy magas kamatkörnyezet is társult, már 2022 második felétől, a hagyományos épületvillamossági piac is kétszámjegyű visszaesést szenvedett el, ami minket is érintett. Ebben a helyzetben a Legrand azt használta ki, hogy az utóbbi években olyan új szegmensekben hajtott végre akvizíciókat, ami a magyar piacon is lehetőséget ad a növekedésre” – elemez a vezérigazgató.
Bővített termékkínálat
A francia vállalatcsoport az elmúlt évtizedben a cég hírnevét megalapozó klasszikus termékkörök, a kapcsolók, dugaljak mellett tudatosan bővítette a portfólióját. A villanyszereléshez kapcsolódó termékek mellett így lépett be az energiaelosztás, illetve az ipari informatikai rendszerek, a szünetmentes áramforrások, valamint az okosotthonok piacára. A cég Ensto és az Ecotap márkanéven már az elektromobilitáshoz szükséges elektromos otthoni töltők és a felügyelettel vezérelt töltőberendezéseknek a gyártói és forgalmazói piacán is megjelent.
Károlyi László szerint az elmúlt évek profilbővítése azért is komoly lehetőségeket rejt, mert a nemzetközi gazdasági trendeket elemezve egyértelmű, hogy az energiafelhasználás racionalizálása, a zöld energiára történő transzformáció nem átmeneti jelenség, hanem egyértelműen hosszútávú trendnek ígérkezik.
Zöldenergia, Szentes
„Az energiafelhasználás optimalizálása, a fosszilis energiáról való leválás kapcsán a magyar piacon is komoly lehetőségeket biztosít számunkra az, hogy a Legrand a lakossági és az ipari szegmensben egyaránt teljes körű, legfejlettebb megoldásokat tudja nyújtani. Ezt biztosítják például azok a transzformátorok, amelyek új, zöld generációja az energiaátadás veszteségét jelentősen csökkentik. Az optimalizált energiafelhasználás az elektromos autótöltés kapcsán is megoldott azzal, hogy a töltés csak akkor indul, amikor más nagyobb energiafogyasztó nem használja a hálózatot. És mivel ezeket a szegmenseket kevésbé érinti a válság, olyan dinamikus fejlődési lehetőséget kínálnak, ami kompenzálni tudja a hagyományos és különösen a lakossági piacainkon elszenvedett veszteségeket.
A Legrand Zrt. stabilitásához az is nagyban hozzájárul, hogy a szentesi leányvállalat több évtizedes szakmai tudásbázisára építve ma már a Legrand hagyományos termékkörének számító kapcsolók fejlesztése és a gyártása is Magyarországon történik. Ennek jelentőségét nemcsak azt mutatja, hogy a márka ebben a szegmensben magyarországi piacvezető, hanem az is, hogy Európa mintegy 15 országában a „Made in Hungary” eredetjelzésű termékeket kínálják.
Megosztott tudás
„A Legrand 30 éve lezajlott privatizációjának sikerét az mutatja a legjobban, hogy a nemzetközi vállalatcsoport szemében nemcsak a magyar piac, hanem a jogelőd révén száz éve, a minőségre és a szaktudásra épülő szentesi vállalati kultúra is jelentős értéket képvisel. Ezért az eredményes működés mellett az a cél is vezérel minket, hogy ezt a szaktudást ne csak magunknak őrizzük meg, hanem amit lehet a társadalomban is osszuk meg azok számára, akik új vállalkozásokat indítva szeretnének sikeresek lenni. A Legrand ezért vállalt szerepet hét éve az Érték és Minőség Nagydíj kiírói tanácsában, ahol a pályázók közül azokat a vállalkozásokat igyekszünk felkarolni, akik számára ugyanazok az értékek fontosak, amelyeket mi képviselünk”- érvel a vezérigazgató.
Aki úgy látja, hogy miközben a jelenlegi gazdasági helyzet egy olyan átmeneti állapot, amelynek hosszát még senki nem látja előre, ezután biztosan bekövetkezik az a lassú piacbővülés, ahol a megfelelő stratégiai fókuszokkal, a jelenleg több, mint 550 fős. 36 milliárd forgalmú szentesi leányvállalat további növekedése is biztosított.
Borítóképen Károlyi László, a Legrand Zrt. vezérigazgatója, fotó: Koszticsák Szilárd