Autópálya: milyen díjakkal találkozhat Horvátországban és a régióban

Hírek vg.hu
Július elsejével kezdetét veszi a turisztikai főszezon, amikor közel egymillió magyar lépi át az országhatárt, hogy valamelyik szomszédos országban nyaraljon. A Világgazdaság összegyűjtötte a főbb autópályaárakat és tudnivalókat az érintetteknek.

Június végével, ha lassan is, de hivatalosan is beindul a turisztikai főszezon. Ilyenkor több százezer magyar indul autóval útnak, hogy a szomszédos országok valamelyikében töltse a nyári szabadságát. Megnéztük, hogyan változtak tavaly óta az autópályadíjak, és mire kell felkészülniük azoknak, akik több a több száz kilométeres távolságot gépjárművükkel kívánják megtenni.

A főszezonban emelnek árat a horvát autópályákon

Amikor legutóbb írtunk a horvát autópályadíjakról, még úgy tűnt, idén megússzák a turisták, és változatlan árakon használhatják az autópályákat, ám azóta kiderült, hogy ez nem így lesz. Július elsejétől ugyanis a turisztikai szezon ideje alatt nyári tarifát alkalmaz az autópálya-szolgáltató vállalat (HAC),

így szeptember végéig 10 százalékkal emelkednek a díjak.

A szezonális autópályadíjakat először 2017-ben vezették be, de az elmúlt négy évben először a koronavírus-járvány, majd a gazdasági válság miatt nem alkalmazták. Továbbra is kedvezményre tehetnek szert azok az autósok, akik rendelkeznek elektronikus ENC-készülékkel, amelynek használata a szezonban 21, a szezonon kívül 33 százalékos engedményre jogosít fel.

Abban viszont nincs változás, hogy továbbra is a megszokott, nem túl népszerű fizetőkapus rendszer működik Horvátországban, bár legalább nem kell sokat várni arra, hogy felszámolják őket. Az új elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítése idén megkezdődött, és legalább két évig tart. Az ígéretek szerint 2026 végétől a rendszám és a megtett távolság alapján kell a sofőröknek fizetniük.

A HAC egyelőre nem frissítette a honlapján a nyári szezonban érvényes díjakat, ezért a fontosabb szakaszokon tájékoztató jelleggel közöljük a szezonon kívüli árakat, amelyekhez értelemszerűen hozzáadódik a 10 százalékos emelés (400 forintos euróárfolyam mellett):

Gorican–Zágráb szakasz: 5,8 euró (2320 forint), Zágráb–Rijeka szakasz: 9,2 euró (3680 forint), Rijeka–Rovinj szakasz: 8,2 euró (3280 forint), Zágráb–Krk sziget: 8,1 euró (3240 forint), Zágráb–Zadar észak: 16 euró (6400 forint), Zágráb–Split szakasz (Dugopolje): 24 euró (9600 forint)

Azoknak, aki tájékozódni szeretnének az esetleges forgalomkorlátozásokról, ajánljuk a HAC oldalát, ahol a magyar Útinformhoz hasonlító pontos térkép is van az egyes szakaszokon érvényben lévő korlátozásokról, terelésekről.

Szerbiában is nőttek az autópályadíjak

Szerbiában a jármű kategóriájától és a megtett távolságtól függ az útdíj, amely idén több mint 15 százalékkal drágult (ezen a honlapon talál útdíjkalkulátort). Ugyanakkor a magyar turisták zöme Szerbián keresztül általában csak átutazik, így a bolgár és a görög tengerpartra vezető útvonalak a relevánsak:

  • a Szabadka–Dimitrovgrad (bolgár határ) szakasz 19,5 euróba (7800 forint),
  • a Szabadka–Belgrád szakasz 6,5 euróba (2600 forintba),
  • a Szabadka–Presevo (északmacedón határ) pedig 21,5 euróba kerül (8600 forint).

A görög tengerpartra igyekvőknek csak a közel 600 kilométer hosszúságú E75-ös, azaz az A1-es autópályán kell végighaladniuk, míg az északmacedón határon lévő Presevóig leérnek. Az A1-es autópálya utolsó szakaszát 2019-ben adták át, egybefüggő kapcsolatot létrehozva Észak-Macedónia és Magyarország között. Egyszerűsíthető az átkelés Szerbián, ha TAG-készüléket vásárolunk az OMV, Euro Petrol, Eko Serbia töltőállomásain.

 

Románia még mindig olcsóbb

Magyarországhoz hasonlóan Romániában is matricás rendszer működik, az autópálya használatához 1, 10, 30 és 90 napos, valamint éves érvényességű matrica vásárolható. A romániai matricák a magyarnál jóval olcsóbbak:

  • az 1 napos 2,5 euróba (1000 forint),
  • 10 napos 3,3 euróba (1320 forint),
  • a 30 napos 5,3 euróba (2120 forint),
  • 60 napos 8,4 euróba (3360 forint),
  • az éves 28 euróba (11 200 forint) kerül.

A magyarok leginkább az A3-as északi-erdélyi autópályát veszik igénybe, ám nem úgy tűnik, hogy egyhamar megépül. Az összesen 584 kilométer hosszúságú sztrádából eddig mindössze 200 kilométer készült el. Legutóbb tavaly szeptemberben kötött szerződést a román autópálya-építő vállalat, a CNAIR a Berettyószéplak és Bisztraterebes közötti 26 kilométeres szakasz megépítésére, ami minimum két évet vesz igénybe. Elvileg idén, ha lesz is átadás a romániai hálózaton, a legtöbb a Bukaresti körgyűrűn és Moldovában, ezek kevésbé érintik a magyar utazókat.

Idén újabb szakasszal bővülhet a bosnyák A1-es

Sokan utaznak Magyarországról Bosznia-Hercegovinába és rajta keresztül a montenegrói tengerpartra is, viszont továbbra is lassan halad annak az E73-as európai korridornak az építése, amely később nagyban segítheti a dalmát tengerpartra, illetve a Montenegróba való eljutást (ennek a nemzetközi közlekedési folyosónak a hazai szakaszát képezi az M6-os autópálya). A bosnyák A1-es teljes hossza 338 kilométer, ebből eddig 93 kilométer készült el, és most is folyik a munka egyes szakaszokon.

Még mindig nincs hír a Mostartól délre épülő Pocitelj híd és a hozzá kapcsolódó, 11 kilométeres szakasz átadásáról, amit a Bosznia-hercegovinai Föderáció Autópályái Közvállalat (FBIH) tavasszal még a nyári turisztikai szezon előttre ígért.

Ez volt az a híd, amely ugyan gyönyörű látványt nyújt, de tavaly az átadás előtt pár hónappal repedéseket találtak rajta. Szerencsére azóta a kivitelező kijavította a hibákat.

Ami az árakat illeti,

  • a Svilaj–Odzak szakaszt 1,2,
  • a Szarajevó és Zenica közötti szakaszt 6,
  • míg a Szarajevó–Tarcin etapot 2,5 konvertibilis márka ellenében használhatjuk.

E ennél is olcsóbban autózhatunk, ha a 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártyát kiváltjuk (ennek ára 39 konvertibilis márka), amely lehetővé teszi a megállás nélküli automatikus fizetést is.

Montenegró egy nyúlfarknyi szakasszal rendelkezik

Montenegró csak pár éve rendelkezik autópályával, az A1-es autópálya Smokovaca és Mateseva közötti 42 kilométeres szakasza 2022-ben készült el, itt az útdíj 3,5 euró (1400 forint). Emellett díjköteles a Podgorica és Bar közötti 4,1 kilométeres Sozina alagút (2,5 euró), illetve a Kamenari és Lapetane között közlekedő komp (személygépkocsinként 5 euró).

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: mmpi.gov.hr

Ezek is érdekelhetnek

További híreink