A Miskolc és Tornyosnémeti közötti 56 kilométer hosszú kétszer két sávos sávos gyorsforgalmi úthálózat csatlakozik a Tornyosnémeti- országhatár között már elkészült 4 kilométeres autóúthoz. A Via Carpatia kelet-közép-európai gyorsforgalmi közlekedési magyarországi szakaszának további részei, az M3-as mellett az M4-es Berettyóújfalu és a román határ közötti szakasza már korábban elkészültek.
Ezzel a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklus legnagyobb projektje zárult. A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forintot tett ki, amit nagyobbrészt az unió finanszírozott, a fennmaradó rész a hazai költségvetésből származott.
A közbeszerzést három részre bontotta a kiíró NIF: az első 10,4 kilométert Miskolc és Szikszó közötti szakaszt a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma nyerte el 39,4 milliárdért, a második, 24,2 kilométeres szakaszon Szikszó és Encs között a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik, Encs és Tornyosnémeti közötti szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forinttal.
A beruházás a kétszer két sávos gyorsforgalmi úthálózat és külön szintű csomópontok mellett tartalmazta egy komplex és két egyszerű pihenőhelyet, valamint egy tengelysúlymérő állomást az üzemeltetéshez szükséges mérnökségi teleppel.
Az autópálya szakasz jelentőségét mutatja, hogy pár héttel korábban Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter szlovák kollégájának megjegyezte, hogy északi szomszédunknak kelet felé már nem kell folytatnia a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését,
mert a magyarországi szakasszal létrejön Kassa és Pozsony gyorsforgalmi összeköttetése.
Ráadásul egyedül Magyarország fejezte be a házi feladatot, már ami Via Carpatia ráeső részét illeti: Lengyelország csak 2026-ra készülhet el a saját szakaszával, az pedig egyelőre megjósolhatatlan, hogy Szlovákia mikor, hiszen még a határideje sincs meg az R4-es befejezésének. Mindenesetre a térség számára kiemelten fontos ez az autópálya szakasz, amely segítheti az ország egyik legszegényebb régiójában gazdasági fellendülését.
A Borsod Online már végigvezetett az új szakaszon:
Az átadáson Orbán Viktor miniszterelnök elmondta: nem lehetséges a magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül. A Miskolc és Kassa összeköttetését megteremtő M30-as gyorsforgalmi út átadásán a kormányfő kiemelte: ha van közép-európai együttműködés, akkor tud boldogulni a magyar vidék is. Amit akarunk, az „nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa”, amely elég erős ahhoz, hogy megvédje magát az olyan természetellenes beavatkozásokkal szemben, amelyeknek a mai napig érezni a következményeit – fogalmazott. Kiemelte: hatalmas erőket, rengeteg pénzt mozgósítottak e célok elérése érdekében. 2010 májusa óta 33 autópálya- és egyéb gyorsforgalmi útszakaszt adtak át, összesen 600 kilométert.
Már csak három olyan megyei jogú város maradt, amely nem kapcsolódik be közvetlenül a gyorsforgalmi úthálózatba,
2010-ben még 9 ilyen volt – emlékeztetett, megjegyezve: a három város – Zalaegerszeg, Kaposvár és Békéscsaba – esetében is folynak az útépítési munkálatok.
Úgy folytatta, a magyar emberek 87 százaléka 30 percen belül rá tud kapcsolódni a gyorsforgalmi úthálózatra, ez az arány 2010-ben 60 százalék volt. Ami a határokat elérő utakat illeti, 2010 előtt mindössze három gyorsforgalmi út érte el az országhatárt, ma ez a szám kilenc, 2025-re pedig 11 lesz – mondta.
A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a most átadott beruházás fél órával fogja lerövidíteni az utat Kassától Miskolcig.
2014 és 2020 között 700 milliárd forint érkezett a megyébe, és ha megnyerik a következő választást, ez a szám el fog törpülni azok mellett a fejlesztések mellett, amelyek itt megvalósulnak majd – közölte. Úgy látja, a most átadott útnak köszönhetően könnyebben jut majd el ide a tőke, az áru és könnyebben jönnek a turisták is.
Orbán Viktor hangsúlyozta: senki sem tudja, mi fog történni a világban, meglehetősen zavaros a helyzet mindenhol, és mivel Magyarország a legnagyobb nemzetek játszmáját érdemben nem befolyásolhatja,
az egyetlen biztos dolog, amelynek értelme és haszna van a számunkra, hogy Közép-Európát építjük, erősítjük.
Az ilyen fejlesztésekkel a határok csak politikai tények lesznek, a mindennapi élet zavartalanul folyhat – magyarázta. Hozzátette: ez nemcsak a magyaroknak, hanem a többi térségbeli népnek is az érdeke. Azt mondta: az útátadással a magyarországi vidék fejlesztése és Közép-Európa megerősítése érdekében is fontos lépést tettek.
3,2 milliárdból újul meg a Mezőhegyes és az M43-as autópálya közötti út
(Borítókép: Bujdos Tibor)