Nagy a nyomás a kiskereskedelmi láncok részéről a borpiacon – értesült a Világgazdaság. A bor- és szőlőtermelők számára ugyanakkor most nemhogy az ármérséklés, de az áremelés elmaradása is végzetes lehet. A lap cikke szerint a kiskereskedelmi láncok arra próbálják rávenni a borászokat, hogy csökkentsék az átadási áraikat.
Az ágazati szakemberek szerint a kereskedelmi láncok azzal érvelnek az árcsökkentés mellett, hogy vannak olyan nyersanyagok, amelyeknél elkezdődött az árcsökkenés, és ezért az azokból készült élelmiszerek elkészítésének költsége is alacsonyabb lett.
A bor, és az áremelkedések, valamint az utóbbi hónapok árcsökkentéseinek alkalmával legtöbbet emlegetett tej és tejtermékek között viszont lényeges különbség van: a borászok nem emeltek olyan mértékben átadási árat, mint a tejfeldolgozók, sőt, még annyival sem növelték az áraikat, mint amennyivel a bekerülési költségeik növekedtek. Így nem is tudnak most engedni.
Frittmann János, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának frissen megválasztott elnöke a lapnak elmondta: most épp ellentétes irányban kellene mozogniuk az áraknak, és a borászoknak kellene árat emelni. Az elmúlt évben ugyanis csak az anyagjellegű költségeik 35-40 százalékkal növekedtek, miközben átadási áraikat legfeljebb 10 százalékkal tudták emelni. Az új elnök válságosnak minősítette a borászat helyzetét, az egyes borászatoknál a jelenlegi körülmények között el fog tűnni a nyereség, vagy növekszik majd a veszteség
Eközben több borász is arról számolt be, hogy egy-egy konkrét termékének a beszállítói az árát csak a borpiaci átlagnak megfelelően emelte, az üzletekben viszont ugyanazt annak többszörösével drágítva, egyes esetekben akár 50 százalékkal is magasabb áron kínálták. Előfordult olyan is, hogy ezt a terméket „akciózta vissza” a lánc.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Getty Images)