Éjfélkor elindult az azonnali fizetési rendszer (AFR) a hazai bankokban. Az első tesztelési eredmények szerint a rendszer rendben működik, kisebb problémák adódnak – írja a Világgazdaság.
A lap információi szerint csupán néhány kisbanknak okozott komolyabb problémát a kimenő utalások kezelése, de később már probléma nélkül működtek a tranzakciók.
Az elfogadói oldalon több gond is akad – mutat rá lap. A Portfolio.hu éjszakai tesztje hívta fel arra a figyelmet, hogy a K&H netbanki rendszere az átállás napján hajnali 3 óráig nem működött, így az ügyfelek nem tudtak arról tájékozódni, hogy az utalás megérkezett-e a számlájukra – miközben a sikeres küldést le tudták ellenőrizni a küldő bank rendszerében.
Más pénzintézeteknél egyelőre a beérkező utalás visszajelzése körül érződik probléma: miközben az azonnali átutalási megbízások átmennek a rendszeren, sőt 5 másodpercen belül a netbanki számlák szerint teljesülnek is átutalások, azaz az összegek megérkeznek a számlákra, az átutalást kapó ügyfelek erről nem, vagy csak később kapnak üzenetet – még akkor is, ha előzetesen arról rendelkeztek, hogy minden számlamozgásról érkezzen hozzájuk sms-üzenet.
Így van ez az egyébként az AFR-rendszerbe fogadóként belépő Magyar Államkincstárnál is. Az esetenként 40 perces vagy még komolyabb késéssel érkező jóváírásról tájékoztató sms-ek küldése persze azzal is összefügghet, hogy reggel – a most folyamatosan futó banki tesztek mellett – rendkívül sok ügyfél próbálja ki az új pénzátutalást.
Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a rendszer szabályai szerint csak a meghiúsult (20 másodperc alatt le nem futó) tranzakciókról kötelező azonnali üzenetet küldeni.
A Világgazdaság tesztelése alapján a másodlagos azonosítók felvitele viszonylag jól támogatott minden szolgáltatónál – könnyen, gyorsan rögzíthetjük adatainkat a pénzintézetek netbanki rendszerén keresztül. Egy számlához ugyan több ilyen jelet is rögzíthetünk, egy jel csak egy számlához köthető. Azaz, ha valaki több banknál is számlát vezet, érdemes a mobilszámát az egyik, email címét a másik pénzintézetnél megadni. A rendszer úgy van beállítva, hogy ahhoz a számlához rendeli a másodlagos azonosítót, ahol a regisztráció később történt meg.