Igen szűk körű, meghívásos alapú rendezvényhez volt szerencsénk, végre immár kötelező maszkhasználat nélkül – végre… A többek közt a műanyag-feldolgozást megreformálni hivatott Poliloop siker-startupba 2019-ben befektető Vespucci Partners nem kisebb nevet hozott Budapestre, mint a TechStars torinói okosváros programjának vezetőjét. A Vespucci egyébként tavaly az Abu Dhabi TechStars program vezetőjét csípte el, Vijay Tirathrai a Demo Napon az emlegetett Poliloop fel is keltette a „sztárvendég” figyelmét. Most pedig a tehát a TechStars Torino akcelerációs programjának vezetője hallgathatta meg 9 kiválasztott csapat pitch-ét 5-5 percben.
Egészen pontosan Martin Olczyk-ról van szó aki a TechStars Smart Mobility akcelerátor vezetője Torinóban,
és nem csupán az óriási startup-szervezetről mondott érdekességeket, de a csapatoknak feltett kérdéseiből is rengeteget lehetett tanulni. Martin – a több éves tapasztalatának köszönhetően – könnyedén rátapintott a gyenge pontokra, így a különböző kérdéseivel, bár megizzasztotta a prezentálókat, de hasznos tanácsokkal is szolgált számukra. Konkrétan például a piacméretet a legtöbben jó nagyra vették, jó tágan értelmezték, de a gyakorlott „pitch-szétszedő” Martin elől nem lehetett különböző „mellébeszélésekkel” elmenekülni. Udvarias, de igen lényegre törő kérdései kereszttüzében csak a legjobbak és legfelkészültebbek tudtak helytállni.
Az is nagyon jól kijött a 9 csapat esetén, amikor technológiai ember, a cég „agya” túl szakmaira vette a figurát, így kevéssé tudott előjönni egy-egy csapat üzleti erősségei. Míg mások szerényebb üzleti potenciál mellett is jobban „csomagolták” a portékát, nagyobb, hitelesebb és felkészültebb csapatokat alkottak, így a szakértő is láthatóan szívesebben, nyitottabban, őszintébb érdeklődéssel kérdezhette őket.
A csapatok műszaki és innovatív oldala is kellő validációval rendelkezett. Még a csak prototípussal rendelkező startupok is megalapozott és kiforrott elképzeléseket mutattak be.
Más kérdés már az, hogy aki a TechStars szuper-intenzív 3 hónapos programját bevállalja, pontosabban bevállalhatja, annak tényleg oda kell tennie magát. Érdemes azt észben tartani, hogy azok a szerencsés kiválasztottak, akik részt vehetnek a TechStars 3 hónapos programjában, rengeteg munkát és energiát sűrítenek bele ebbe az időszakba, így valóban nagy kihívások elé néznek a program során!
A TechStars főbb mutatói
Mint Martin elárulta, egyelőre magyar irodájuk nincsen, de itt is keresik az igazi tehetségeket. A kiválasztottak számára sztenderd, lényegében fix ajánlatuk van. A korai fázisú cégek esetén hat százalékos tulajdonrészért (common stock, tehát többletjogokat nem kérnek) cserébe 20 ezer dolláros (mintegy 6 millió forintos) alap-befeketést adnak, amelyből a 3 hónapos intenzív program felmerülő költségei egy-egy induló kis csapatnak is megugorhatóak. Ezen túl 100 ezer dollárért (30 millió forint) convertible note-ot is kérnek, amely a startupok következő körös befektetésénél történő cégértéktől függően, 8-9 százalék körüli tulajdont jelent, ugyanakkor – különlegességként – tőke-visszafizetési garanciát is vállalnak azon cégeknek, melyek nem elégedettek a világ legnagyobb startup közössége által felajánlott programokkal, mentorokkal. Természetesen a széles értelemben vett technológiai cégcsíráknak, cégeknek tartják fenn programjaikat. A TechStars a programjait főként az ötletfázisban lévő, vagy nagyon kezdeti státuszban járó vállalkozásoknak és cégeknek hozta létre.
Martin szerint első körben 4 dolgot néznek:
- a csapatot
- a csapatot
- a csapatot
- a kellően nagy célpiacot
- Ezeket a szempontokat az 5-ik szempont, a „Traction” követi, amit nehéz jól lefordítani, de lényeg, hogy itt dől el, hogy az ötlet alap-felvetése, azaz az elméleti hipotézis működik-e a valóságban. Tehát a validációt értjük alatta.
- Az ötlet, az innováció maga
Nem véletlenül van az ötlet utolsó helyen – magyarázta Martin, hiszen a jó csapat – lásd 1-2-3 as pontok – bármikor tud pivotálni, azaz egészen új irányba fordulni, amit például egy szállodai megoldást fejlesztő csapatnak pár nap alatt meg is kellett tennie 2020 tavaszán, amikor a világ turizmusa egyik napról a másikra szinte megszűnt létezni a Covid miatt…
Nézzük akkor a 9 magyar csapatot
Rollin
E-roller töltő állomások telepítése, főként nagy, bérelhető rollerflotta vállalatoknak, a rendezettebb környezetért és a könnyebb hozzáférhetőségért.
BeamLive
Villámgyors, IoT alapú push kommunikációs platform mobilokra.
Lockinvisible
Biciklinyereg alá épített, a nyeregtartó rúd kihúzásával használható zseniális kerékpár-lakat.
Drone Detection
Fontos intézményeket, szerveket vagy a magánszférát veszélyeztető drónok inaktiválása és detektálása egy teljesen új, eddig még nem látott módszerrel.
Dolphio
A folyók PET-palack és más szennyeződéseit intelligens, folyóparti kamerával monitorozzák és azok mennyiségét így könnyedén megbecsülik, a későbbi megtisztítási folyamatok megkönnyítéséhez.
Munch
Éttermeknek, kávézóknak (pl. Starbucks) lehetővé teszik, hogy a nap végén megmaradt, kidobásra ítélt élelmiszereket kedvezményes áron az applikáción keresztül értékesítsék a fogyasztók számára. Az ételszemét csökkentése talált pénz az éttermeknek, pékségeknek; eközben olcsó vételi lehetőség a felhasználóknak, és a környezet is védjük.
Compocity
Egy egyedülálló magyar dizájntermék és szolgáltatás a komposztálás népszerűsítésére, ezzel is előtérbe helyezve a fenntarthatóságot, integrálva azt a mindennapokba.
Smapp Lab
Valós idejű, lokális adatokat szolgáltat a mezőgazdasági művelést végzők számára a kártevők elleni védekezés során, hogy a gazdák hatékonyan, megfelelő időben és csak a szükséges permetszer kijuttatás mellett vegyék fel a harcot a rovarok ellen.
V.I.D.
Virtuális belső design ötlet, amiben lakberendezési javaslatokat ad egy mesterséges intelligencia, nagyrészt kiváltva, illetve részben segítve a lakberendezők munkáját.
(Borítókép: Pixabay)