Az elmúlt évben egyenként 3 százalékkal nőtt a nettó kereskedelmi forgalom. Az online vásárlások értéke viszont eközben 25 százalékkal növekedett, és mára a teljes forgalom 10-12 százalékát teszi ki a teljes kiskereskedelmi vertikumban. Ebben hatalmas szerepe van a közösségi médiának, az ügynevezett omnichanel szemléletnek. A Facebook és az Instagram szerepe az online vásárlásban megkérdőjelezhetetlen, ugyanis a személyre szabott hirdetésekkel a vásárlási lehetőségek beleolvadnak a mindennapi hírfolyamba. Az egyes korosztályok targettáltan pedig kifejezetten ezeken, vagy az ezeken belül futó nyílt, vagy zárt csoportokon érhető el: egy pénzügyi szolgáltató felmérése szerint Közép-Kelet-Európában, beleértve Magyarországot is, a 18-24 éves korosztály 70 százaléka használja vásárláskor valamelyik közösségi felületet elsődleges inspirációs forrásként.
„Ha közösségi médiát használunk, akkor tulajdonképpen online áruházak tömkelegében fordulunk meg. Az a cég, aki nem kapcsol időben és lép ebbe az irányba, nem csak a fiatalokat veszíti el, hanem az idősebb korosztály jelentős részét is”
– magyarázta Gombár György, a OneCloud ügyfélkommunikációs felhőszolgáltatást üzemeltető Avaya Magyarország ügyvezetője.
Persze messze nem elég megrendelni egy célzott hirdetést, és arra várni, hogy az eladások majd maguktól kilőnek. Ha ugyanis egy potenciális vásárlónak megtetszik egy termék valamelyik közösségi oldalon, akkor többet akar: információt, lehetőséget a vásárlásra vagy akár az ügyfélszolgálattal kommunikálni.
Mindezt úgy, ahogy a tartalmakat is fogyasztja: azonnal.
„A vásárlás szakaszai közötti határok térben és időben teljes mértékben összemosódnak. Ezért olyan ügyfélkommunikációs rendszerre van szükség, amely egyszerre tudja kezelni a hirdetési, eladási és ügyfélszolgálati funkciókat. Sőt, ez még mindig nem elég. Az az alapvető elvárás ugyanis, hogy az online vásárlás egyszerű és személyre szabott legyen, kizárólag mesterséges intelligenciát alkalmazó rendszerrel érhető el. Ez képes ugyanis valós időben rögzíteni és feldolgozni azt a hatalmas adatmennyiséget, ami az online vásárlásokhoz kapcsolódik: a keresési előzményeket, az érdeklődésünkre és eddigi rendeléseinkre vonatkozó információkat, a felmerülő vásárlói kérdéseket, igényeket és az aktuális készletinformációkat” – hangsúlyozta Gombár György. „Sőt, ha vásárlás közben mégis személyes ügyintézőhöz fordulnánk, számára is minden információ elérhető lesz, így pontosan tudja majd, hol akadtunk el, miben van szükségünk segítségre” – fűzte hozzá.
(Borítókép: freepik.com)