A végső cél az, hogy a sört, üdítőt vagy ásványvizet előállító magyar kézműves gyártók és kistermelők ugyanolyan helyzetben legyenek a hazai italpiacon, mint a Németországban, Ausztriában, Csehországban vagy éppen Szlovákiában működő társaik – mondta a Figyelőnek Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke azután, hogy az Országgyűlés megszavazta a kereskedelmi törvény általa benyújtott módosítását. Ezáltal úgy változik a jogszabály, hogy a nagyüzemeknek tilos lesz kizárólagos terjesztési szerződéseket kötni a vendéglátóipari egységekkel. A példánál maradva a debreceni politikus kifejtette, hogy ezekben az országokban bár ugyanúgy a nagy gyárak uralják az egyes szegmenseket, de mellettük a kis helyi termelőknek is jut a piacból. A söriparra szűkítve a kört, messzebbre tekintve az Egyesült Államokat említette meg Kósa Lajos, ahol világmárkák sorakoznak, de ott sem haladja meg a 80 százalékot a nagy sörgyárak részesedése, a fennmaradó 20 százalék pedig a kisebb főzdéké.
„Nálunk jóindulattal is 95-5 százalék az arány, a törvénymódosítás egy lépés afelé, hogy ez változzon”
– tette hozzá. Úgy látja, idővel nemcsak az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-piacon érhetnek el 20 százalékos részarányt a kisüzemi főzdék, hanem az ágazat teljes vertikumában, beleértve a kiskereskedelmet is.
A kizárólagos szerződések alakulását egy járókelő is könnyen nyomon követheti: ha egy adott gyártó arculati elemeivel, például a márka logójával díszített napernyővel találkozik a vendéglátóipari egység teraszán, akkor odabent garantáltan azt a sört csapolják, palackozva pedig a vállalat által forgalmazott egyéb hazai és importtermékeket kínálják. Ezt az exkluzivitást Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke, a Fóti Kézműves Sörfőzde tulajdonosa a budapesti Váci utcával mutatta be lapunknak plasztikusan. Az egyik KSE-tag összeszámolta: ebben az utcában 32 helyen árulnak csapolt sört, de mindenütt csak az egyik nagyüzem termékeit kínálták, kisüzemit pedig sehol. Ennél is szemléletesebb, hogy a Gyenge Zsolt által vezetett Fóti Kézműves Sörfőzdének önmagában elegendő piac lenne az alig húszezer lelkes Fót, csakhogy a márka a szülővárosában sem képes csapra kerülni a kocsmákban, éttermekben a nagyvállalatokkal kötött kizárólagos megállapodások miatt. Pedig a helyi terméket a helyi piacra elv Európa legnagyobb sörfogyasztó nemzeténél, a Kósa Lajos által ugyancsak említett Csehországban is működő gyakorlat, miközben a Pilsner Urquellnek ugyanúgy a japán Asahi a tulajdonosa, mint a Drehernek, a Staropramennek pedig a Borsodihoz hasonlóan az észak-amerikai Molson Coors.
Az említett szerződéseket a jogszabály szerint egy év átmenet után, 2021 nyarától kell semmisnek tekinteni, de Kósa Lajoshoz már több olyan információ eljutott, hogy a nagy gyárak elkezdték keresni a kisüzemeket.
„Ugyanígy várhatóan a kicsik is egyre aktívabbá válnak, ha például van a Bakonyban egy gasztronómiai fesztivál, akkor ott mindenképpen helye van a Zirci Apátsági Sörnek”
– húzta alá a Fidesz alelnöke, de a sort hosszan lehetne folytatni Békésszentandrástól Magyarhertelendig. Szerinte ha jövőre még nem is lesznek teljesen tiszták a viszonyok, két-három éven belül rendeződnie kell a piacnak. Jelenleg 80-90 főzdét tartanak itthon számon, Kósa egyelőre nem tartja reálisnak pénzügyi befektetők megjelenését, hogy új brandek felépítését vagy már meglévő főzdék kapacitásnövelését, technológiafejlesztését finanszírozzák meg. „A befektető nagyban gondolkodik, a kézműves pedig kicsi marad. De attól, hogy egy család vagy egy kis közösség áll egy főzde mögött, az még elérheti a méretgazdaságos működést. Sok esetben csak a kapacitások 20-30 százaléka volt eddig kihasználva, ez most meg fog változni” – tette hozzá a politikus.
További részletek és a teljes cikk a Figyelő 2020/28. számában olvasható
(Borítókép: Reuters / Kai Pfaffenbach)