Elindult felfelé a harmadik negyedévben a koronavírus-járvány miatt teljesen bizonytalanná váló gazdasági környezetben tavasszal mélypontra kerülő lízingpiac – áll a Magyar Lízingszövetség közleményében.
Az év első kilenc hónapjában a finanszírozott összeg 425 milliárd forintot tett ki,
szemben az egy évvel korábbi 550 milliárddal. Bár ez 23 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben, az idei második negyedévet jellemző 28 százalékos visszaeséshez képest kedvezőbb eredmény, egyben arra utal, hogy elrugaszkodott a mélypontról a lízingpiac.
Az agrárgépeknél és építőgépeknél kedvezőnek mondható a helyzet, a mérsékelt 5 és alig több mint 10 százalékos visszaesés miatt. A Lízingszövetség arra számít, hogy
a tavalyi 740 milliárd forintos finanszírozott összeg háromnegyedét sikerül elérni az idén a pandémia ellenére.
„Szinte minden ágazatban, így a lízingpiacon is borította az eredeti menetrendet a pandémiához köthető gazdasági hanyatlás. Több lízingpiaci szegmens azonban jól teljesített és látszik, hogy a finanszírozásra van igény” – értékelte az első kilenc hónapot Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Kivételek és visszaesések
Többek között a mezőgazdaságigép-finanszírozás tartozik a kivételek közé:
a kihelyezett összeg ugyanis megközelítette a 71 milliárd forintot, ezzel a tavalyi rekordév közelében teljesített.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet agrárgépeladásokra vonatkozó adatai szerint csak átmeneti megtorpanás látható az gépértékesítésben, ez segítette a lízingpiacot is.
Az agárgép-finanszírozás az elmúlt években is sikerpiacot jelentettek a lízing szempontjából. A múlt évben a járművek után a mezőgazdasági gépeknél volt a legmagasabb a kihelyezett összeg, meghaladta a 100 milliárd forintot – emelte ki Tóth Zoltán.
A Lízingszövetség összefoglalója szerint a járványhoz képes az építőgépek finanszírozása is jól alakult, az 50,5 milliárd forintos kihelyezés ugyanis csupán 14 százalékkal marad el a 2019-es, a korábbi éveket is figyelembe véve kimagasló szinttől.
Az autópiacot mind nemzetközi szinten, mind Magyarországon sokkolta a pandémia,
a személyautó- és furgoneladások az első háromnegyed évben több mint 21 százalékkal csökkentek, ez pedig a finanszírozási piacon is nyomot hagyott.
A személyautókra és kishaszongépjárművekre kihelyezett összeg elérte a 164 milliárd forintot, szemben az egy évvel korábbi több mint 198 milliárddal. Ezen belül a használt autók finanszírozása megközelítette a tavalyi nagyságrendet. A flottafinanszírozásban kisebb mértékű szűkülés következett be: 55 milliárd forintra csökkentek a kihelyezések az egy évvel korábbi 66 milliárdról.
A többi részpiachoz képest nagyobb esés történt a nagyhaszon-gépjárműveknél, ami a válságüzemmód miatt érthető. A finanszírozott összeg jelentősen, több mint 40 százalékkal csökkent éves szinten, de ez egybevág a nagyhaszon-járművek eladásainál látott visszaeséssel. Sajnos itt az év hátralévő hónapjaiban sem várható trendforduló.
A Lízingszövetség összefoglalója szerint a termelő-berendezések, egyéb gépek finanszírozása sorolható szintén a járvány vesztesei közé, itt is közel 40 százalékos volt a hanyatlás.
(Borítókép: Rawpixel.com, PuzzlePix/Shuttetstock)