„Már 2019 harmadik negyedévétől érzékelhető volt, hogy lassulni fog a piac, a pandémia pedig ráerősített erre” – mondta a Figyelőnek Szalay Gábor, a villástargoncák és automata raktárkezelő rendszerek vezető szállítója, a Still Kft. ügyvezető. Felidézte, hogy 2018 még kiugróan jó év volt, de a 2019-es megtorpanást szerencsére nem követte totális lejtmenet 2020-ban. „A fizikai anyagmozgatás nem spórolható meg, a logisztikának bármilyen körülmények között biztosítani kell például az élelmiszerellátást, márpedig a kenyér vagy a tej nem vándorol magától az áruházak polcaira” – jelezte a cég első embere.
Bár 2020 második-harmadik negyedévében tapintani lehetett az ügyfelek jövőbe vetett bizalmatlanságát, a termelő-gyártó szektorok őszre ráébredtek, hogy nem állt meg a világ.
„A kínai piac húzta magával Európát, így a németet, az pedig újra lendületet adott a magyarnak” – vázolta Szalay Gábor.
Ezzel együtt a 2019-ben 10,65 milliárd forint árbevételt és 385 milliós adózott eredményt elért, 97 főt foglalkoztató Still Kft. forgalma tavaly – a piaci átlagnak megfelelően – mintegy 5 százalékkal esett vissza. Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a munkavállalók egy emberként hoztak áldozatot azért, hogy átlendüljön a nehéz március-szeptemberi időszakon a vállalat. A nehezén viszont jó eséllyel túl vannak:
az idén 5-10 százalékos növekedés is jöhet, amit a januári, februári értékesítési adatok is alátámasztanak.
„Egy-két nagy autóipari ügyfél megtorpanása mellett például az élelmiszeripar szárnyalt, mint ahogy az építőipar számos szegmense is” – erre már Kovalik Bálint sales manager hívta fel a figyelmet. Alapesetben is nagy árbevétel-hozzájárulást generál a szervizszolgáltatás, a pandémia alatt még inkább eltolódtak az arányok efelé. „Arra is volt példa, hogy egy cég bezárt, de attól, hogy nem engedte be a partnereket, az anyagmozgató gépek általános karbantartását vagy nagyobb felújítását még igényelte” – mutatott rá a szakember, hozzátéve, hogy az elmúlt időszakban többen döntöttek a beszerzés helyett a bérleti megoldások igénybevétele mellett.
Ágazati bontásban a legnagyobb az autóipari ügyfelek aránya, a Daimler kecskeméti és az Audi győri üzemében is nagyrészt Still targoncák üzemelnek. Nagy jelentőséggel bír a logisztika, a kereskedelem, az elektronika és a vegyipar is, beleértve a gyógyszergyártást.
Szalay Gábor szerint az általuk forgalmazott gépekre elsősorban azoknak van szüksége, akik a prémium minőséget keresik a tevékenységük jellege miatt. „Németországban jellemzően 15 ezer üzemóra után cserélik a targoncákat, nekünk viszont vannak olyan full service szolgáltatás keretében üzemben tartott targoncáink, amelyek mögött heti hétnapos, három műszakos rendben, szinte 0-24 órás felhasználással 30 ezer üzemóra is van. Ez azonban csak telepített szervizzel, folyamatos figyelemmel valósítható meg.” Kovalik Bálint hozzátette: egyre gyakoribb a pályázati beszerzés, újabban már nemcsak a kkv-szektorban, hanem a nagyvállalatoknál is. A Still üzletkötői pedig úgy érvelnek, hogy nem csak az árról beszélnek, hanem az élettartam-költségekről is. Így kezelhető a magyar piac mintegy 20 százalékán tenyerelő távol-keleti gyártók jelenléte: hiába kedvezőbb akár 25-40 százalékkal is az ázsiaiak által kínált bekerülési ár, ha a berendezések kevésbé bírják a gyűrődést.
A magyar leányvállalat története 1992 óta íródik, a közelmúltig Környe volt a bázis. A hazai Still az 1920-ban, Hamburgban alapított anyacég 100. születésnapjára időzítve vette birtokba tavaly tavasszal a 3500 négyzetméteres tatabányai telephelyet, a centenáriumi ünnepséget viszont keresztülhúzta a Covid. Szalay Gábor büszkén jegyezte meg, hogy a Still-tagországok közül a magyar cég az egy főre eső árbevételt, illetve EBITDA-t tekintve is az élbolyba tartozik. Ezt segíti a mérnökök, technikusok és szakmunkások megfelelő kiválasztása, de a kulcs az, hogy a szakemberek jelentős része 20-25 éve a cégnél van. Az ügyvezető arra számít, hogy a következő években folytatódik az urbanizáció, ami azzal is jár, hogy kisebb alapterületen, magasabb raktárak létesülnek, miközben a gyors kiszolgálás olyannyira elsőbbséget fog élvezni, hogy már néhány órát sem szívesen vár a vásárló a megrendelt termékekre.
A teljes cikk a Figyelő április 8-tól kapható számában olvasható!
(Borítókép: Fürjes Viktória)