Az összehívott bizottság azt vizsgálta, a techóriások hogyan védik a gyerekek adatait az interneten, miként befolyásolják a tinik élményeit az olyan funkciók, mint az automatikus lejátszás és a „like”. Ugyanis nagy port kavart a korábban napvilágra került belsős Facebook kutatás, amelyből kiderült, hogy közösségi oldal, de az Insagram különösen rossz hatással van a kamaszok mentális állapotára. A Facebook ugyan próbálta kozmetikázni és védeni a saját kutatását, de nyilvánosságra kerültek a valós eredmények. Ez – és a szülői közösségek részéről is jelentkező nyomás – cselekvésre késztette a politikát.
Az is napirenden volt,
mit tesznek a vállalatok annak érdekében, hogy kiszűrjék a platformokról a káros viselkedést, a zaklatást vagy a kábítószer értékesítést.
Ez utóbbi különösen fontos, mert rengeteg túladagolásos eset köthető a platformokhoz, szülői csoportok szerveződtek, és követelték, hogy a vállalatok szabjanak gátat a kábítószerfogyasztás népszerűsítésének. Hasonlóan komoly probléma az étkezési zavarokra, éhezésre buzdító tartalmak engedélyezése, bár a techcégek azt mondták, dolgoznak azon, hogy megszűrjék ezeket.
A meghallgatáson Jennifer Stout, a Snap globális közpolitikai alelnöke, Michael Beckerman, TikTok alelnöke és a közpolitikai részlegének vezetője, valamint Leslie Miller, a YouTube kormányzati ügyeiért és közpolitikáért felelős vezetőjének tanúvallomása hangzott el. A vállalatok egyfajta ellentámadásba mentek át, és felszólították az Egyesült Államokat, hogy hozzanak létre átfogó törvényeket az online adatvédelemről. Beckerman úgy vélte, hogy az amerikai adatvédelmi törvények jogi kerete késésben van.
Mindhárom vállalat egyetértett abban, hogy lehetővé kell tenni a szülők számára, hogy online adatot töröljenek, ami a gyerekeikkel kapcsolatos.
A Snap képviselője utalt arra, hogy terveik szerint hamarosan eltűnnek ezek a digitális nyomok. Ennek ellenére a Snapchat saját adatvédelmi szabályzatában ott áll, hogy a vállalat bizonyos ideig tárolja a felhasználók adatait.
A gyermekek adatait védő törvény (COPPA) újabb javaslatai megtiltaná a technológiai cégek számára, hogy kifejezett hozzájárulás nélkül gyűjtsék a 13 és 15 év közötti felhasználók adatait, illetve bevezetne egy „radírgombot”, amely megkönnyítené a kiskorúak személyes adatainak törlését, és tágabb értelemben korlátozná a közösségi média platformok adatgyűjtését.
A vállalatok nem foglaltak állást a javaslat támogatása mellett,
a YouTube – amelyet a múltban 170 millió dolláros bírsággal sújtottak a COPPA megsértése miatt – sem kötelezte el magát, de figyelemreméltónak tartotta a „konstruktív” tárgyalásokat Ed Markey szenátorral, az ügy élharcosával, nesze semmi, fogd meg jól alapon.
A szenátorok nyíltan kifejezték csalódottságukat, hogy nem sikerült megnyerni a cégeket, hogy ne csak a profithajhászás érdekelje őket, hanem társadalmi felelősségük is. Elhangzott néhány ígéret a vállalatok részéről, de a politikusok ennél sokkal többet szeretnének elérni, mert a fiatal generációk mentális egészsége a tét.
(Borítókép: Jennifer Stout Snapchat-alelnök és Michael Beckerman TikTok-alelnök a szenátusi meghallgatáson. Fotó: Jim WATSON / AFP)