Míg a Wall Street-i bankárok csuklójára méregdrága órák simulnak, a műkereskedők dizájnertáskákat szorongatnak, a Szilícium-völgyben már jó ideje tornacipőben járnak a guruk. A völgy elitje gondosan válogatja meg a viselt darabokat; lehet az 100 dolláros Nike vagy 500 dolláros Lanvin, mindkettőnek más az üzenete. Zuckerberget az előbbiben, Satya Nadellát, a Microsoft CEO-ját az utóbbiban fotózták le.
Jack Dorsey, a Twitter vezérigazgatója van, hogy egy ezerdolláros Adidast kedvel, Jeff Bezost meg 65 dolláros Converse-ben is látták már.
Az elmúlt években jelentősen megnőtt a sportcipők iránti globális kereslet. Az egészségtudatos fogyasztók megfelelő lábbeliket keresnek a különböző sportokhoz, a futástól a túrázásig. Az Egyesült Államokban egy friss tanulmány arról számolt be, hogy a válaszadók csaknem fele vásárolt sportcipőt az elmúlt 12 hónapban, átlagosan 58 dollárért. Az ár azonban nagyban függ a márkától. Az edzőcipő-üzletág felfutása látványos, és semmi sincs, ami ezt fékezné. A globális piacon a Nike, az Adidas és a Puma a legnagyobb márka. A Nike jövedelmi szinttől függetlenül a vásárlók kedvence, a fogyasztók felének van a szekrényében néhány pár lábbeli ettől a gyártótól. 2020-ban a cég 24 milliárd dollár értékben adott el cipőket,
ami több, mint amennyit a Puma és az Adidas együttesen értékesített.
Az elmúlt évszázadban a tornacipők ezerféle jelentést kaptak azzal, hogy ki vásárolta őket. Nagyon eltérő társadalmi csoportok identitását fejezte és fejezi ki. Lehet ez nemzeti, popkulturális, szurkolói, politikai aktivizmus, de a történet új fordulatot vett azzal, hogy a Z generáció számára nem is nagyon létezik másfajta lábbeli. Ezt veszik fel a húszasok a zakóhoz, a spagettipántos nyári ruhához vagy a melegítőhöz. Aztán jött a karantén ideje, amikor egy évig a polcon maradtak az oxford meg a derby cipők, ahogy a magas sarkúak is, és az idősebb generációk szintén „elkényelmesedtek”.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
(Borítókép: Rihanna a Puma német sportszergyártó éves pénzügyi eredményét ismertető sajtótájékoztatón a Puma herzogenaurachi központjában 2017. február 9-én. A vállalat 7 százalékkal növelte eladásait 2016-ban. Rihanna amerikai énekesnő a Puma kreatív igazgatója, aki megkapta a 2016-os év cipőtervezőjének járó elismerést a Puma Creeper modelljéért. (MTI/EPA/Sebastian Widmann)