A román fogyasztóvédelem harca a fapadosokkal

Hírek Borbély Tamás
Keleti szomszédunkban a fogyasztóvédelem célpontjába kerültek a diszkont légitársaságok, mert számos járatot töröltek, megkárosítva az utasokat. Az egyik román tulajdonú fapados vállalat, a Blue Air 2 millió eurós bírságot kapott, a fogyasztóvédelem vezetője szerint a szankcionált cég hamarosan csődbe kerülhet.

A légitársaságok számára különösen nehéz a jelenlegi időszak, hiszen miután megszenvedték a koronavírus-járvány okozta korlátozásokat, utazási szüneteket, és karcsúsították személyi állományukat, most „mindenki” üdülni akar, pörög a turisztikai ágazat. A magas üzemanyagár, a fedélzeti és a repülőtéri kiszolgáló személyzet elégtelen létszáma, a gépek gyakori meghibásodása, valamint a láncszerű késések, járattörlések keserűséget okoznak az utasoknak. Az ugrásszerűen megnőtt keresletnek a légi közlekedési ipar szereplői szemmel láthatóan nem tudnak eleget tenni, szinte megszokottá vált a repülőtéri káosz.

Futnak a pénzük után

A román fogyasztóvédelemi hatóság (ANPC) is rengeteg panaszt kapott az utasoktól, így kezdték el vizsgálni az érintett vállalatokat. Az első nagyszabású ellenőrzés nemrég zárult, a hatóság 2 millió eurós bírságot szabott ki a román tulajdonban levő Blue Airt diszkont légitársaságra. Az ANPC azt rótta fel, hogy egy év alatt több mint 11 ezer (!) járatot töröltek, pontosabban tavaly április végétől az idén április végéig 11289 alkalommal nem indították el a gépet, így 179 ezer foglalás „kútba esett”. Az EU húsz tagállamából származó ügyfelek összesen 66,585 millió lejt (5,4 milliárd forintot) fizettek ki a román fapados társaságnak a jegyekért.

A hatóság döntése értelmében a légitársaságnak 10 napon belül vissza kellett volna fizetnie az eladott jegyek árát. Az ANPC azt is elrendelte, hogy a Blue Air többé nem kínálhat olyan szolgáltatási kapacitást, amit nem tud teljesíteni személyzethiány vagy egyéb technikai okok miatt. Emellett azt tanácsolták a fogyasztóknak, ne vásároljanak repülőjegyet olyan légitársaságoktól, amelyek az elmúlt időszakban több járatukat is lemondták. Az ANPC a Ryan Airt és a Wizz Airt is figyelmeztette, hogy a járattörlések nyomán megsértették a fogyasztók jogait.

Nyilatkozatháború

A feszültség nőtt miután Horia Constantinescu, az ANPC elnöke a bírság kiszabása után pár nappal, most hétfőn azt nyilatkozta, hogy a Blue Air időhúzásra játszik, nem hajlandó átvenni a bírságról szóló határozatot. Értesülése szerint a vállalat komoly anyagi nehézségekkel küzd, és hamarosan kivonul a piacról. Constantinescu szerint egyes alkalmazottak jelezték, hogy több hónapja nem kapták meg a bérüket.

Az ANPC elnöke azt is elmondta, hogy nem tudják megbírságolni a Wizz Airt és a Ryanairt, mert nem rendelkeznek Romániában leányvállalattal, de feljelentették őket az illetékes európai hatóságoknál. Reméli, így kikényszeríthető az utasok kártérítése. Constantinescu ugyanakkor kételyeit fejezte ki, hogy az utasok nagy része visszakapja pénzét, amit azért nem tart korrektnek, mert például a Blue Air 67 millió euró állami támogatást kapott a pandémia okozta bevételkiesés ellensúlyozására. A Blue Air sem hagyta szó nélkül a fogyasztóvédelem főnökének vádoló szavait. Közölte, hogy indokolatlanul sújtották bírsággal, hiszen a járatok egy részét akkor törölték, amikor tombolt a járvány. Az eljárást törvénytelennek és diszkriminatívnak tartja a fapados cég, és megtámadja a bíróságon. Továbbá hatalommal való visszaélés miatt feljelenti az ANPC alkalmazottjait.

Még korai levonni a következtetést, hogy kinek lesz igaza, de a fogyasztóvédelem és a légi társaságok háborújának egyelőre főleg az utasok a fő kárvallottjai, akik továbbra is kételyekkel indulnak útra nem tudva, hogy célba érnek a tervezett időpontra, vagy csak kényszerkitérőkkel, hosszú várakozással, esetleg újratervezéssel jutnak el a kiszemelt üdülőhelyre, a lefoglalt szállásra.

Fotó: Europress/AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink