Csak azért is élőnyúl-bemutatóval és bolondos csokoládészökőkúttal ünnepli a tavaszi csúcsszezont, a Húsvétot a Csokoládémúzeum. Kellenek is az attrakciók, mert elég gyászosan zárult a szektorban a tavalyi húsvéti csokoládébiznisz. A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint alig 768 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb nyalánkságot adtak el a hazai üzletekben az ünnepet megelőző három hónap alatt. A 3,6 milliárd forintos húsvéti csokoládé-bevétel 7 százalékkal, de az eladott mennyiség 10 százalékkal csökkent tavaly az előző évi szezonhoz képest. Szemben egyébként a karácsonyi szezonnal, amikor pont hét százalékkal nőtt az eladás. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetsége elnöke ugyan még csak találgatja, mit hoz ez a tavaszi csokoládé-csúcs, de optimista. Az idei szezonban jó volt az idő és a gyártók sok húsvéti édességgel, bőséges ízválasztékkal jelentkeztek.Például alkohollal, diákcsemegével töltött figurákkal, tojások sokaságával.
Szinte minden nagyobb márka jelentkezett olyan húsvéti édességösszeállítással, amely mellé nagy értékű ajándék, a legtöbb esetben plüssfigura van csomagolva.
De, a főszereplők a régiek: a csokoládényúl még mindig a legkedveltebb sztár, de a tojásfigurák is dominálnak. A szezonális édességek teljes – forintban mért – forgalmából a csokoládétojás piaci részesedése 39 százalék, a csokoládényulaké pedig 41 százalék. Ezzel három éve vezetnek a nyulak. A népszerűségi listán most egy nonfiguratív szereplő: legalábbis érték alapján a “húsvéti csomag” következik úgy 10 százalékos aránnyal, de mögötte jön a csokoládékacsa, -bárány és csokicsibe együtt 8 százalékos – előző években kiharcolt – részesedéssel.
A csokoládéfigurából is a magyar csak az igazit, a valódi (tej, ét, fehér, ízesített) csokoládéból készültet szereti. Ha csokiról van szó, akkor csak harmadlagos szempont az ár. Azért a méret sem mindegy. A húsz centis, 60-100 grammos csokifigurák a legkeresettebbek, ezt veszi a hazai vásárlók háromnegyede.
De, persze minden változhat, és lehet, hogy a nyugati minta ragadós lesz. A Nielsen kereskedelmi analízise szerint Nyugat-Európában az élelmiszerpiac növekedésének 61 százalékát a frissáru és igen: az édesség/snack eladások adták! A csokoládé-fogyasztás ezen kilenc országban 1,8 százalékkal nőtt.
A teljes egész éves édességpiac értékben itthon is növekszik, de mennyiségben kicsit csökken, mert az ínyencebb vevők a jobbat, bár drágábbat keresik.