A GRÁNIT Bank online kutatás keretében 1530 banki ügyfelet − ebből 530 sajátot − kérdezett meg bankolási, ezen belül digitális bankolási szokásaikról és véleményükről. A kutatás eredménye a digitális bankolás iránti nyitottság folyamatos növekedését igazolja vissza: a megkérdezettek 72 százaléka nyitott arra, hogy okostelefonon igénybe vehető szolgáltatásokat használjon, 52 százalékuk kifejezetten figyeli, 44 százalékuk pedig szereti az elsők között kipróbálni a technológiai újdonságokat. Az ügyfelek számára a kényelmi, innovatív szolgáltatások mellett rendkívül fontosak a költségek is. A kutatásból az is kiderül, hogy a digitalizáció az ügyfelek értelmezésében azt jelenti, hogy a banki ügyeik minél szélesebb körét intézhetik online, papírmentesen. Az ügyfelek az internetbankon túl, a „jó” mobilapplikációt, a videóbankon keresztüli ügyintézés és az online hitelfelvétel lehetőségét is a digitális bankolás elvárt részének tekintik.
A kutatás keretében a GRÁNIT Bank saját ügyfeleit is megkereste. A bank ügyfélkörét jellemzően felsőfokú végzettségű, budapesti lakóhelyű, 30 év feletti férfiak teszik ki, akik az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkeznek. A megkérdezettek nagy többsége (76 százaléka) tudatosan „digitális bankot” választott, amikor a GRÁNIT Bank mellett döntött. A válaszadók elsősorban azt értékelték, hogy a GRÁNIT Bank évről évre piacvezető innovatív pénzügyi megoldásokkal jelenik meg, de fontosnak tartják a bank zöld, környezetbarát működését és elenyésző ökológiai lábnyomát is. Az ügyfelek számára a kedvező díjtételek is fontosak, amit a fiókhálózat nélküli, digitális üzleti modellből adódó, szektor átlaghoz képest költséghatékonyabb banki működés biztosít.
A megkérdezettek közel fele kizárólag a GRÁNIT banki ügyfél, vagyis nincsen másik bankkal üzleti kapcsolata. A digitális bankolás ma már alapszolgáltatás a magyar piacon, amit a felmérés eredménye is visszaigazol. A mobilapplikáció használata egyre inkább megközelíti a webes internetbank használati arányát. A reprezentatív banki mintában szereplők 64 százaléka rendelkezik aktív internetbank hozzáféréssel, és a válaszadók 58 százaléka használ banki mobilalkalmazást.
Az adatok alapján az ügyfelek közel 80 százaléka aktív eBank mobilapplikáció felhasználó, ami jelentősen meghaladja a szektor átlagát: például 2022-ben a Babaváró kölcsönt igénylők 97 százaléka online vitte végig a teljes folyamatot, és a jelzáloghitel igénylők 96 százaléka is Digitális Ügyfélfiókon keresztül intézte a hitelfelvételt. Jelenleg az ügyfelek 90 százaléka indítja a számlanyitását digitális csatornán keresztül, azaz VideóBankon vagy Szelfivel.
Az eBank applikáción keresztül az ügyfelek – a kutatás szerint – leginkább forint és deviza átutalási megbízásokat indítanak, de betétlekötéseiket is túlnyomórészt okostelefonjukon keresztül intézik: így például a lakossági betétlekötések 90 százalékát eBankon keresztül hajtják végre. Az ügyfelek által gyakran használt, kedvelt funkció a mobilalkalmazásban elérhető kártyazárolás is, ami a bankkártya azonnali zárolását, majd egy érintéssel való feloldását teszi lehetővé, biztosítva azt, hogy a bankkártya csak akkor legyen aktív, amikor az ügyfél azt ténylegesen használni szeretni.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Getty Images)