Miután a Budapest Airport Zrt. az elmúlt időszakban számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be, a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése miatt szükséges kiadásokra fog költeni – mondta el a társaság a Világgazdaságnak.
A szeptember elsején életbe lépett magyarországi határzárnak a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre gyakorolt várható hatásairól beszélt a lapnak a komplexum üzemeltetője. A BUD arról is tájékoztatott, hogy a 2020-as, még a koronavírus-járvány előtt készült üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem fog teljesülni.
A vállalat március óta, amióta elkezdett leállni a légi közlekedés, szinte minden bevételétől elesett, ami az idei pénzügyi eredményekre is jelentős hatással lesz – emelték ki.
A pandémiával elsőként a turizmus bénult meg, és azzal szerves össhangban a légiközlekedés is. Ferihegyen a forgalom áprilisban zuhant a mélypontjára. Ezt követően a reptér látogatottsága lassú emelkedésnek indult, és augusztusban az utasszám elérte a 390 ezret. Csakhogy ennek az adatnak az összevetése a tavalyi hasonló hónap statisztikájával még mindig drámai összeomlást jelez: a 2019-es nyár utolsó hónapjában 1,6 millió induló és érkező utast regisztráltak.
A mostani beutazási korlátozások várhatóan hasonlóképpen fogják befolyásolni az utasforgalmat, mint március közepe és június között
– prognosztizált a BUD. Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a Wizz Air és a Ryanair már bejelentette járattörléseit a következő időszakra, a többi légitársaság pedig a napokban dönt a menetrend újratervezéséről, illetve a meghirdetett járataik visszavonásáról.
A légitársaságokkal folytatott megbeszélések alapján úgy látjuk, a következő napokban nagyszámú járattörlést fognak bejelenteni, várhatóan a hét második felére kialakul az a végleges menetrend, amely a rendelet érvényességéig elérhető lesz Budapestről – számolt be a fejleményekről az üzemeltető cég.
Úgy vélik, főképp a nagy európai csomópontokba – például Londonba, Berlinbe, Párizsba – továbbra is indulnak majd repülőgépek, hogy a szigorításokról szóló rendelet által engedélyezett üzleti utasforgalmat ki tudják szolgálni a légitársaságok. A V4-es országokra vonatkozó mentesség kapcsán a BUD úgy értékelt, hogy ez nem befolyásolja különösebben a repülőtéri forgalmat, mert Szlovákiából, Csehországból és Lengyelországból a légi forgalomnál jóval jelentősebb az autós forgalom.