Tartósan átalakultak a lakosság fogyasztási szokásai a koronavírus-járvány hatására, a korábbi várakozásoktól eltérően a forgalom jócskán elmaradt a várttól a kkv-k tapasztalatai szerint — derül ki a Marketing Commando reprezentatív kutatásából. A felmérés szerint a lakosság egyharmada jobban megnézi, hogy mire költ, tartalékol a korlátozások feloldása után is. Ez a pénzügyileg tudatosabbá váló csoport számos területen lényegesen kevesebbet költ, 62 százalékuk szórakozásra és kikapcsolódásra fordít kevesebbet, 60 százalékuk áldoz kevesebbet a ruházkodásra, és szépségápolásra 37 százalékuk költött kevesebbet.
A kutatás szerint a válaszadók 28 százaléka inkább a nagy alapterületű üzletekben és a széles választékot kínáló webplázákban vásárol, és a válaszadóknak csak a 15 százaléka választja a kisboltokat és a kisebb választékot kínáló, kevésbé közismert webáruházakat.
Mivel a nagy alapterületű üzleteket és a széles választékot kínáló webplázákat jellemzően nagy- és multinacionális vállalatok üzemeltetik, ezért kijelenthetjük, hogy a vásárlási szokások változásának vesztesei a kevésbé ismert kis- és közepes vállalkozások
– vélekedik Wolf Gábor a kutatást végző Marketing Commando vezető tanácsadója.
Meglátása szerint ennek az az oka, hogy az emberek krízishelyzetben csökkenteni szeretnék a vásárlás kockázatát, ezért az ismerős márkákat választják.
Ezt támasztja alá, hogy a kutatás szerint a válaszadók 85 százalékának inkább fontos, hogy már ismerje a választott terméket, szolgáltatást, vagy kereskedőt, azaz legalább hallott már róla.
A szakember szerint a fogyasztói szokások megváltozása miatt visszaeső forgalom élénkítése miatt szükséges a stratégia felülvizsgálata, a márkaismertség növelése, valamint az intenzívebb marketingkommunikáció jelenthet megoldást.
(Borítókép: Europress/AFP/Tolga Akmen)