A Covid-19 pandémia drámai hatást gyakorolt a kiskereskedelemre: a visszafogott évkezdet után 9,8 százalékos nominális növekedést produkált a szektor 2020 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest – közölte a Nielsen.
Magyarországon ennek közel kétszerese volt a bővülés mértéke, 17,7 százalék, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma megőrizte ezüstérmét a kontinensen.
Az elemzés szerint Európában továbbra is Törökország vezet: 25,4 százalékkal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Döcögősen kezdte az új évtizedet a kiskereskedelem Európa-szerte, ám a március közepével beinduló koronavírus-pandémia miatti járványkamra-feltöltés a tartós élelmiszerek és személyes higiéniás termékek felé terelte a fogyasztókat.
Az öt legnagyobb európai piacon március utolsó két hete során harmadával lőtt ki a kiskereskedelem értékbeli forgalma. Emellett a megnövekedett boltbeli forgalom és a korlátozások miatti otthoni étkezések következtében a mennyiségi forgalom 8 százalékkal emelkedett.
A magyarországi kiskereskedelem korábbi lendületét még jobban meglódította a március közepén bejelentett veszélyhelyzet, illetve a hónap végén életbe léptetett kijárási korlátozás, melynek eredményeképp 18 százalékkal bővült a napi fogyasztási cikkek piaca.
A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos mennyiségi növekedés a vizsgált időszakban 13,3 százalékon állt, míg Európában ez az érték 7,5 százalék volt.
A hazai élelmiszerpiac, a pánikvásárlások hatására, tovább gyorsult, és értékben 12,3 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca a kialakult járványhelyzet hatására 17,3 százalékkal nőtt az első negyedévben.
A piaci szereplők számára egy sor nehéséget – kapacitáshiányt, elővigyázatossági intézkedések szükségességét, az online vásárlás iránt megugró igényt stb. – is hozó járványhelyzet minden országban a gyors és nagy volumenű beraktározás felé terelte a fogyasztókat
– mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Magyarország ebben az extrém időszakban is megtartotta kiugró eredményeit. Ha csak a mennyiségi növekedést nézzük, a hazai FMCG-piac ezzel is a top 3-ban van Európában.
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan ismét Törökországban mérték (25,4 százalék), őt követi Magyarország (17,7 százalék) és Portugália (14,5 százalék). A lista további alakulása: Görögország (13,2 százalék), Írország (12,3 százalék) és Ausztria (11,2 százalék). A lista végén Norvégia (6,8 százalék), Svájc (7,7 százalék) és Hollandia (8,1 százalék) áll.
(Borítókép: Levendulából készült termékeket néz egy érdeklődő a Dunaszegi Szatyor Vásáron 2020. június 14-én. A szigetközi termelők és kézművesek összefogásával működő vásár célja, hogy a termékek környezetbarát módon, a közvetlen helyi termelő-fogyasztó kapcsolat útján jussanak el a fogyasztókhoz. (MTI/Krizsán Csaba)