Normál esetben a negyedik negyedév kiemelkedő a kiskereskedelmi láncoknál, ez az időszak rendszerint átlag feletti részét adja az éves árbevételnek, az idén azonban sok mindent átírt a koronavírus-járvány. A Tesco sajtóosztályán a Világgazdaság érdeklődésére jelezték, hogy ebben a szektorban a forgalom szempontjából valóban a karácsonyi időszak a legerősebb, arra számítanak, hogy ebben az évben is meghatározók lesznek az elkövetkező hetek. Igaz, a Tescónál az üzleti év márciustól februárig tart, vagyis az utolsó három hónap nem vág egybe a naptár szerinti negyedik negyedévvel. A SPAR-nál kiemelték, hogy az elmúlt években az október–decemberi időszak 27-28 százalékos részarányt hozott, míg az Auchannál az értékesítés körülbelül 40 százaléka esett az utolsó negyedévre, és az idén is hasonló eredményre számítanak. A Lidlnél azt tapasztalják, hogy a járványhelyzet miatt a többség tudatosabban intézi a bevásárlásait, egyúttal mérséklődött az impulzusválasztások száma.
Az Aldinál arra hívták fel a figyelmet, hogy a járvány első hulláma megváltoztatta a szokásokat: a vásárlók ritkábban keresték fel az üzleteket, viszont többet költöttek, hiszen sokan mások számára is elvégezték az élelmiszerek és a non-food termékek beszerzését, így a tranzakciószám csökkent, a kosárérték viszont nőtt. E téren a Tesco arról tájékoztatott, hogy
náluk egy átlagos hét 2,7 millió tranzakciót hoz, az ünnepeket megelőző időszakban ez a szám azonban a hárommilliót is meghaladhatja, közben a kosárérték átlagosan 13,5 százalékkal emelkedik.
A SPAR-nál az elmúlt években az első három negyedévhez képest az október–novemberi időszakban 4-4 százalékponttal emelkedett a vevőszám és a kosárérték, míg decemberben 2 százalékponttal nőtt a vásárlók száma, és 25 százalékponttal a kosárérték, ugyancsak az első kilenc hónap bázisán. Az elmúlt évek tapasztalatait összegezve az Auchan mindkét mutatóban két számjegyű év végi növekedésről számolt be, az idén viszont nem számít hasonlóra. 2020 márciusa óta ugyanis minden hónapban tranzakciószám-visszafejlődéssel szembesülnek, és azt is látják, hogy vásárlóik ritkábban keresik fel az áruházakat, igaz, nagyobb összeget hagynak náluk.
A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja