Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője azt mondta, hogy a járvány lényegében hirtelen megfordította a korábbi évekre jellemző trendet. Az elmúlt években ugyanis a fővárosban és a többi nagyvárosokban is fokozódott az igény a kiadó és eladó garázsokra, felszíni parkolókra, teremgarázs-helyekre. Részben a városon belüli költözések és a növekvő autóállomány miatt. Hozzátette:
A járvány miatt elrendelt korlátozások következtében azonban megcsappant a forgalom és ingyenessé vált a parkolás, ez pedig azonnal levitte az árakat.
Árcsökkenés három hónap alatt
A járvány budapesti garázspiacon átírta az „árlistát”. A fővárosi garázsok és autóbeállók átlagára május végén az ingatlan.com adatai szerint átlagosan 4,5 millió forint volt, ez pedig a járvány előtti – februári – szinthez képest 6 százalékos csökkenést jelent, ugyanakkor a tavaly májusi árszintet 7 százalékkal felülmúlja. Budapesten belül a legolcsóbb garázsokat és kocsibeállókat a XVII., a XIX. és XXI. kerületben kínálják a tulajdonosok, ezekért átlagosan 2,5-3 millió forintot kell fizetni.
A legdrágább kerületek közé tartozik a VI., a VII., a VIII., XI. és a XII. kerület, ahol 6-8 millió forintot is elkérhetnek értük.
Szintén csökkent a kiadó garázsok, parkolóhelyek havi bérleti díja. Budapesten májusban 23 ezer forint alatt volt az átlag, ez 5 százalékkal marad el a februári díjaktól, éves összevetésben viszont 9 százalékos drágulás látható. A külső kerületekben, például Csepelen, a XVII-ben és a XVIII-ban 13-15 ezer forintért lehet autóbeállót bérelni, ugyanakkor a XIII-ban 20 ezer forintba kerülnek havonta, de a budai kerületek közül a XI-ben és a XII-ben már 25, illetve 30 ezer forintért adják ki azokat a tulajdonosok.
Több nagyvárosban is van csökkenés
A vidéki nagyvárosok többségében nem volt jelentősebb árváltozás a garázspiacon, de vannak kivételek. Székesfehérváron, Veszprémben és Zalaegerszegen február óta 2-3 ezer forinttal 20-20 ezer forintra, míg Miskolcon és Pécsett hasonló összegű árcsökkenés után 18-19 ezer forintra mérséklődtek a bérleti díjak.
Balogh László elmondta:
„A garázsukat kiadó tulajdonosok és befektetők nincsenek könnyű helyzetben, ha meg akarják tartani a bérlőjüket, hiszen az árcsökkenés mellett a kilátások is
bizonytalanok. Az árcsökkentést kiváltó forgalomcsökkenés és ingyenes parkolás ugyanis csak átmeneti, az pedig még kérdés, hogy az enyhítések és az otthonról dolgozók számának hosszú távú változása milyen változást eredményeznek a budapesti parkolópiacon.”
(Borítókép: Autók a teljesen automatizált budapesti Bazilika Mélygarázsban 2017. január 20-án. Az első fővárosi gépi működtetésű garázs rendszere mintegy négyszáz autó négy szinten történő elhelyezését teszi lehetővé egy hagyományos építésű mélygarázs által igényelt terület egyharmadán. (MTI Fotó: Balogh Zoltán)