A home office helyett a hibrid munkavégzésé a jövő?

Hírek Szigeti Hajni
Az, hogy a home office a pandémia kényszere nélkül is működőképes-e egy cég esetében, rengeteg összetevő függvénye. A hazai helyzet egyértelműen vegyes: van olyan vállalat, ahol épp most állnak át a havi egyszeri bejárásra, máshol pedig heti két napra hívják vissza a kollégákat. A munkavállalói vagy a munkaadói akarat a meghatározóbb?

Az Apple-nél már tavaly szeptember óta heti három napot, idén március elejétől a Disney-nél heti négy napot a munkahelyükön kell tölteniük azoknak az alkalmazottaknak, akik eddig otthonról dolgoztak. A Twitternél Elon Musk szintén tavaly novemberben tette kötelezővé a heti 40 órás irodai jelenlétet – erre reagálva többen fel is mondtak a vállalatnál.

Ebből is látszik, hogy bár lehet a home office végét hirdetni a fentiekhez hasonló gigacégek döntései alapján, de az otthoni íróasztalt nem javasolt máris feltenni a Marketplace-re.

A helyzet ugyanis korántsem fekete vagy fehér.

Egy skandináv bázisú nemzetközi cég magyar egységénél dolgozó középvezető elmondása szerint náluk épp az ötven százalék home office, ötven százalék irodai munka az elfogadott, ami két-két és fél nap munkahelyi jelenléttel jár. Valóban haza lehet menni a nap közepén, de nem kap figyelmeztetést az sem, aki két napban értelmezi a határozatot. A rendelkezés nem a home office iránti ellenérzésekről szól, hanem a cég iránti kötődés kialakításának és fenntartásának fontosságáról.

A csapatkohézió a – nemzetközi és hazai kollégákat is irányító – magyar vezető szerint már attól is érezhetően jobb, hogy egy-két napot személyesen találkoznak.

Lojálisnak lenni, a márka által fontosnak tartott értékeket, üzeneteket átérezni is sokkal könnyebb irodai környezetben, mint az otthoni nappaliban vagy dolgozószobában. Komócsin Laura business coach megerősíti, hogy azok a dolgozók, akik a pandémia időszakában, az utóbbi három évben csatlakoztak egy céghez, és jelentős időt töltöttek home office-ban, sokkal könnyebben váltanak munkahelyet, mert nem alakult ki bennük erős kötődés sem a vállalat, sem a kollegák iránt.

Mennyire épült be a cégek életébe a COVID által kikényszerített home office?

Egy nemzetközi telekommunikációs cég hazai részlegének munkavállalója arról beszélt az mno.hu-nak, hogy a cégnél folyamatosan monitorozzák a dolgozók jóllétét. Ebből is adódik, hogy a home office mérséklése nem egyfajta büntetés, hanem igény, amely a dolgozók felől is érkezik. „A home office-napok korlátozása számtalan összetevő függvénye – mondja Komócsin Laura. – Bizonyos munkakörök (pl. áruházi pénztáros vagy autószerelő) esetében fel sem merül a távmunka lehetősége. Máshol a pandémia miatt, tehát kényszer hatására megoldható volt, de kevésbé hatékonynak bizonyult, a harmadik kategóriánál pedig megoldható és hatékony is. Például egy kreativitást igénylő marketinges csapat sokkal inspirálóbban tud együtt gondolkodni, ha személyesen találkoznak. A megbeszélés után a kávéautomatánál vagy az ebéd közben is tovább tudnak beszélgetni, ott is eszükbe juthat egy még jobb ötlet. Az ügyfélszolgálati munkatárs, a programozó, a könyvelő vagy az adatrögzítő tökéletesen el tudja látni a feladatát otthonról is. Újabb kérdés a dolgozó személyisége (introvertált vagy extrovertált), illetve a főnöké (erős kontrollt gyakorol, ami a láthatósággal, jelenléttel együtt jár, vagy bizalmat ad a munkatársaknak és önálló időbeosztást).”

Az általunk megkérdezett középvezető elárulta, a céges belső felméréseik szerint a home office-ban dolgozók arról számolnak be, hogy kevesebbet betegek, vagy órákat spórolnak a közlekedésen, hátrányként említették viszont, hogy reggel leülnek a laptopjuk elé, és estig ott is maradnak, azaz a munkát nehéz keretek közé szorítaniuk.

Globális szinten ennél a vállalatnál az eddigi home office-időszak magasabb pénzügyi- és teljesítmény mutatókat hozott, tehát tény, hogy a munkavégzés hatékonyabbnak bizonyult ezáltal, mint a korábbi években. Mégis a visszahívják két napra a kollégákat, mert a már említett lojalitást érzik sérülni, ami nagyon fontos számukra.

Tény az is, hogy sokan, főleg a fiatalok, akik mondjuk nem olyan kényelmes körülmények között, apró szobákban élnek, megunták az otthoni magányt, és szívesen bejárnak a munkahelyükre a találkozások öröméért is.

Pláne, hogy bizonyos vállalatok igyekeznek kifejezetten csábítóvá tenni újra az irodai környezetet: gyümölcsnapokkal, péntek esti pubbal, csocsóbajnoksággal, rendelhető számítógépes játékokkal. Szerveznek jógaórákat is az irodába, vagy az ezer fős karácsonyi bulit rendezték meg az irodaházban.

Átalakult a vállalatok munkakultúrája, vagy inkább visszatér a régi rendszer?

Amikor egy cég központi rendeletet ad ki a home office új szabályozásáról, az korántsem jelenti azt, hogy nincsenek külön megegyezések bizonyos munkakörökben dolgozókkal. Ez lehet átmeneti is – mondjuk hat-kilenc hónap – például mert a munkavállalónak ápolásra szoruló családtag ellátását kell megoldani, hogy újra be tudjon járni (idős rokon, kisgyerek), vagy egy költözést kell lebonyolítania ahhoz, hogy ne raboljon el tőle túl sok időt az új felállás miatti bejárás.

Léteznek annyira felkapott munkakörök (elsősorban az IT és a marketing automation területén), amelyek esetében a munkavállaló diktálja a feltételeket, és a munkaadó kénytelen alkalmazkodni, hogy megtartsa az illetőt.

Pozíció alapján is súlyozhatnak a vállalatok, például a vezetőknek be kell járniuk, de a pénzügyeseknek nem.

„Van olyan IT-s kollégám, aki két éve nem kapcsolta be a kameráját, esetében külön tanácsot kellett kérnem, hogyan kezeljem ezt a passzív-agresszív viselkedést” – mondta el egy középvezető kérdésünkre. Nem ritka, hogy a vállalatok a dolgozók mentális és fizikai támogatásával is komolyan foglalkoznak, így coach, pszichológus és pénzügyi tanácsadó áll a rendelkezésükre. Meglepően sokan veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat (a céges edzőtermen vagy az ingyenes meditációs applikáción kívül), nemcsak a home office miatt, hanem az infláció, a gazdasági nehézségek okán.

A cikk további része itt olvasható.

Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink