A hazai kereskedelmi szereplők reagáltak a Magyar Nemzetnek Lázár János azon múlt csütörtöki bejelentésére, amelyben a kormánybiztos ajtót mutatott a lakosság napi vásárlásait nagyobb arányban kiszolgáló multiknak.
A magyar cégek üdvözlik a hazai termékeket és ellátási láncot támogató irányvonal felerősödését.
A kormánybiztos szerint
itt az idő a magyar vidék és az agrárium újratervezésére, de a tervek között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is,
amelyhez szerinte nyíltan protekcionista politika szükséges és offenzívan kell eljárni. Az importhatások kivédésére tíz éven belül pedig a boltok polcain nyolcvan százalékban idehaza előállított és feldolgozott élelmiszereket szeretnének látni – jelezte.
Láttunk már arra példát, hogy a távozó külföldi láncok üzleteit magyar vállalatok vették át: többtucatnyi élelmiszerbolt került így nemzeti kézbe 2012-ben, amikor a francia Delhaize-csoport kivonulásával a Match és a Profi áruházakat a magyar tulajdonú CBA és a Coop vette át. Vannak tapasztalataink, és külföldön is több EU-konform modell létezik a tulajdonviszonyok harmonizálására
– közölte a lappal Zs. Szőke Zoltán, a vidéki alapellátási láncban 2400 élelmiszerüzlettel jelentős súlyt képviselő Áfeosz–Coop Szövetség elnöke.
A Coop Szövetség elnöke kifejtette: támogatják a kormány újabb törekvéseit, amely két fő szándékot képvisel. Egyfelől elengedhetetlen a termelők támogatása a lakossági fogyasztással, ezért országos kampány buzdít a hazai áruk választására.
A Covid miatt nehezebb a magyar áruk kijutása külföldre, beszorultak egyes árukörök, viszont kiderült, hogy az alapellátás többlettermelésre is képes. Mindezek mögött az a tény áll, hogy
a magyar mezőgazdaság és a feldolgozóipar mostanra képessé vált az import minimalizálására, hogy saját erőből elégítse ki a lakosság élelmiszerigényét
– közölte á a kereskedelmi vezető.
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség üdvözli a bejelentést, álláspontunk szerint valóban létkérdés az élelmiszeripar megerősítése mellett a piaci viszonyok rendezése is. Együttműködünk olyan gazdasági programok kidolgozásában, amelyek
a magyar termékeket és kereskedőket erősítik, és a nemzeti értékeket képesek átmenteni a következő generációknak. Ez minden magyar polgár közös érdeke
– nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Neubauer Katalin. Hozzátette: „Nem vagyunk könnyű helyzetben, jelenleg az élelmiszerek forgalmazásának több mint hatvan százaléka realizálódik a multiknál.” A nemzetközi cégeket tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetség nem kívánt nyilatkozni a lapnak.
(Borítókép: A koronavírus-járvány miatt védőmaszkot viselő nő halad egy üzlet kirakata előtt (MTI/EPA/ANSA/Riccardo Antimiani)