A februárban kirobbant orosz-ukrán háború minden iparágat nehéz helyzet elé állított, beleértve az autóipart is. A háború okozta ellátási lánc problémák az év első felében éreztették igazán hatásukat, az év második felére a helyzet javuló tendenciát mutatott. Az év elejét a háború okozta kihívások mellett a félvezetők 2021 óta tartó hiánya is megnehezítette, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményezett, de a gyártók az év második felére többnyire megoldották a feladatot és a szállítási idők közelítenek a békeidőkben megszokottakhoz – írta év eleji visszatekintőjében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.
Tavaly 111.524 darab személygépjárművet regisztráltak Magyarországon, ami 8,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest. A visszaesés tehát egyértelmű, de a mértéke nem drámai. Jelentősen a csökkenés a kishaszonjárművek piacán, 23,2 százalékkal kevesebb ilyen modellt regisztráltak az elmúlt egy évben, mint 2021-ben. A csökkenés oka elsősorban az év eleji chiphiány és bizonytalanság, 2022 második felében javult a helyzet és csak néhány százalékkal teljesített az egy évvel korábbi időszak alatt.
Népszerű alsó-középkategória
A szegmensek tekintetében a legnépszerűbb továbbra is az alsó-közép kategória, minden negyedik autó ebből a szegmensből kerül ki. Továbbra is rendkívül népszerűek a városi terepjárók, ezek közül a legkisebb, B-kategóriás modellek a legkelendőbbek, de a többi méretet is figyelembe véve az SUV modellek a piac majdnem felét adják 48 százalékos részesedéssel. Az autóbusz piac az egész évben gyengélkedett, alacsony darabszámokat mutat a statisztika. Az új autóbuszok iránti alacsony szintű kereslet jelentős probléma, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és
környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogén hajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.
Fokozott használtautó-kereslet
A használt autók piacán is visszaesés tapasztalható, de kisebb mértékben, mint az új modellek esetében. A visszaesés oka elsősorban a gazdasági helyzet és a forint-euró árfolyam jelentős
emelkedése. Fontos hozzátenni, hogy a kisebb mértékű visszaesés részben az év eleji új autó hiánynak köszönhető, amikor számos vásárló úgy döntött, új helyett azonnal elérhető használt autót vásárol. Régóta tartó trend az országban, hogy a behozott használt modellek száma meghaladja az új autókét, részben ennek köszönhető, hogy az autópark átlagkora folyamatosan növekszik.
Csökkenés 2023-ban
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete minden évben elkészíti becslését a következő év várható forgalombahelyezési adatairól. A 2022-es évhez képest csökkenésre számítanak a személyautók piacán, ennek mértékét tíz százalékra becsülik. Jelentős növekedésre számítanak viszont az elektromos autók iránti keresletben. Ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak
alakulása, a vásárlók ezeket a szempontokat biztosan figyelembe fogják venni, amikor hajtásláncot választanak.
Szintén pozitív évre számítunk a motorkerékpár eladásokat tekintve, további 10 százalékos növekedést prognosztizál az MGE. Az olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálásra vagy csökkenésre számítanak.
Borítókép: MTI/EPA/Etienne Laurent