3 tipp, hogy a bevitt vitaminokat hasznosítani is tudja a szervezetünk

Hírek PR tartalom
A vitaminok fontossága mindenki számára ismert, és jószerivel azt is tudjuk, hogy hogyan juthatunk hozzá a legfontosabbakhoz. Nem ennyire magától értetődő azonban, hogy ezek a vitaminok nem úgy hasznosulnak, mint az elfogyasztott ételek, hiszen szükségük van egyfajta bázisra ahhoz, hogy megfelelő módon felhasználhassa őket a szervezetünk.

Ha bizonyos szabályokat betartunk, tehetünk róla, hogy biztosan célba érjenek a bevitt vitaminok.

A legfontosabbak

A legismertebb kétségkívül a C-vitamin, ami különösen hasznos a megfázás- és influenzaszezon esetén, ám korántsem elengedő ez a vitamin ahhoz, hogy a szervezetünk egészségesen működjön. Szükségünk van D- és E-vitaminra, amelyek a csontok és a fogak egészségét segíti. A K-vitamin is hasonlóan hat ránk, ám számos más fontos szerepe is van a szervezetünkben. Segíti a véralvadást, így ennek szedésével egy vágott seb miatt keletkezett vérzés hamar eláll. Ezen felül a sejtek növekedését is segíti, ami egy egész életen át tartó szükségletünk. A karalábé, a brokkoli, a spenót és a kelkáposzta fogyasztásával biztosíthatjuk a K-vitamint szervezetünk számára.

A B-vitaminok családja mellett sem szabad szó nélkül elmenni, amelyek azon túl, hogy jó hatással vannak az izomszövetekre, a zsírok lebontását és felhasználását is szabályozzák, ráadásul a hangulatunkra is jótékony hatással bírnak. Az A-vitaminnak is számos pozitív hatása van a szemre, a bőrre és a pajzsmirigyre is, így ennek pótlátását sem érdemes elhanyagolni.

 

3 tipp a hasznosuláshoz

A vitaminoknak két csoportja létezik: a zsírban és a vízben oldódó vitaminok. Az előbbi tovább marad a szervezetben, míg az utóbbi hamarabb, naponta kiürül, így a pótlására több gondot kell fordítani, mint a zsírban oldódó vitaminokéra. Vannak azonban módszerek, amelyekkel tehetünk azért, hogy a vitaminok minél hatékonyabban hasznosuljanak szervezetünkben.

Ne égjen a zsír!

A zsírban oldódó vitaminoknak szükségük van zsírra, hiszen ez segíti őket abban, hogy a táplálékból vagy a különböző tablettás vitaminokból az emésztőrendszeren keresztül kiváljanak, és a bél falán át felszívódjanak. Ezt zsírban gazdag élelmiszerekkel segíthetjük elő. Így fogyasszunk olajos magvakat, avokádót és zabpelyhet! A felszívódás után elraktározódnak ezek a vitaminok, sőt fel is halmozódhatnak, így nem szabad túlzásba vinni a fogyasztásukat! Ügyeljünk rá, hogy A-, D-, E- és K-vitaminból ne vigyünk be a javasolt mennyiségnél többet!

Hidratálás

A vízben oldódó vitaminok – ahogy a nevük is utal rá – vízben oldódnak, ennél fogva jóval kevesebb ideig tartózkodnak a szervezetben, mint a zsírban oldódó társaik. Ezekhez ténylegesen csak vízre van szükség, hiszen könnyedén átjutnak a szervezeten és felszívódnak, majd a vizelettel együtt kiürül a felesleg. Túladagolásukhoz rendkívül sokat kellene fogyasztanunk, ám ha nem figyelünk oda, könnyedén előfordulhat, hogy túl keveset viszünk be belőlük. A B-vitaminok családja vízben oldódik, ám a B12 a májban tárolódik, így a hiánya nagyon sokáig nem tűnik fel. A C-, H- és P-vitaminok azonban mind naponta ürülnek ki a szervezetünkből.

Vízhez nemcsak folyadék formájában juthatunk hozzá, hanem ételeken keresztül is, így levesekkel, gyümölcsökkel és zöldségekkel is bevihetünk folyadékot, segítve a vízben oldódó vitaminok munkáját.

A nélkülözhetetlen ásványi anyagok

Az ásványi anyagokat gyakran emlegetik együtt a vitaminokkal, és ez nem véletlen, hiszen az előbbi segíti az utóbbi munkáját. Az ásványi anyagok segítenek a vitaminoknak a felszívódásban – legyenek akár vízben, akár zsírban oldódóak. Olyannyira szükségünk van ásványi anyagokra, hogy nélkülük a vitaminok egyáltalán nem tudnak helyesen felszívódni. Ezen felül a hormonok előállításában is nagy szerepük van, ahogy a csontképződésben is. Ásványi anyagokat a szervezet nem tud előállítani, így a mi feladatunk, hogy gondoskodjunk a bevitelükről.

Ha megfelelő mennyiségű foszfort, klórt, kalciumot, káliumot és magnéziumot fogyasztunk, teszünk azért, hogy a vitaminok kellően beépüljenek a szervezetünkbe. Ezekhez tablettákon keresztül is hozzájuthatunk, de zöldségek, gyümölcsök és a csonthéjas, olajos magvak is tartalmazzák a szükséges ásványi anyagokat.

Fokozott figyelem

Ugyan a vitaminokra az egész év során szükségünk van, az őszi és a téli időszakban jelenlétük különösen fontos. Nyáron a Nap sugaraitól kapott D-vitamin, és a sok-sok elfogyasztott friss gyümölcs gondoskodik rólunk, ám télen jelentősen beszűkülnek a lehetőségeink, így odafigyelést igényel, hogy minden vitaminhoz hozzájussunk. Nem érdemes várni a C-vitaminnal addig, amíg náthásan citromos tea formájában fogyasztjuk, hiszen egy kis odafigyeléssel megelőzhetjük a betegségeket.

A vitaminok rendkívül fontosak a szervezetünk egészsége szempontjából, ám önmagukban nem elég a jelenlétük: szükség van olyan környezetre, amelyben fel tudnak oldódni. Ha ezt biztosítjuk számukra, észrevétlenül kísérik végig életünket, és gondoskodnak egészségünkről.

 

Kép: 123rf.com

További híreink