Budapesten vitatják meg a matematika tanításának izgalmas és hatékony módszereit

Hírek Sz. H.
A matematika olyan tudást nyújt, amelyet a hétköznapjainkban, az életünk minden területén hasznosíthatunk. Hogy lehet mindezt átadni, megmutatni a tanórákon? Erről is tanácskozik a fővárosban tartott konferencián a világ közel 950 kutatója.

A European Society for Research in Mathematics Education (ERME) kétévente tartja meg a CERME Konferenciát, amely a kontinens legnagyobb, a matematikatanítás módszertanával foglalkozó tudományos tanácskozása. A 2023-as, július 10. és 14. közötti konferencia rendezési jogát az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet nyerte el, így Budapestre hatvan ország kutatói érkeznek.

„A matematika nagyon fontos tantárgy, évezredek óta tanítják, napjainkra minden nemzetközi és hazai mérésben központi helyen szerepel, hiszen meghatározó szerepet tölt be a gondolkodásban. A matematikát jellemző rendszerezettség, problémamegoldás, logikus gondolkodás olyan ismérvek, amelyekre a hétköznapi helyzetekben is szükség van, és amelyek nélkül manapság már nehéz boldogulni. Elvontsága miatt azonban nehéz tantárgy is, ami nemcsak a tanulásának, de az oktatásának a nehézségét is jelenti. A matematikát a jelenlegi, információs társadalmunkban úgy kell megismertetni a diákokkal, hogy a gyakorlati hasznosságát, a »kézzelfogható értelmét« is megmutassuk. Éppen ezért nagy jelentőségű a matematika didaktikai, azaz oktatáselméleti kérdésekkel foglalkozó európai szakembereit összefogó ERME munkája” – hangsúlyozta Csapodi Csaba, a helyi szervezőbizottság elnöke, az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központ adjunktusa, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet Módszertani Osztályának munkatársa.

Kiemelte, a CERME konferenciáknak már a kezdetektől határozott célja, hogy a matematikatanítás elméletével, módszereivel foglalkozó európai kutatókat közös gondolkodásra sarkallja, ezáltal a tanácskozás szerkezete némileg eltér az általában megszokottól.

A résztvevők a mintegy 30 tematikus munkacsoport egyikébe jelentkezhetnek, ott prezentálják előadásukat, illetve ugyanabban is dolgoznak együtt az öt nap során. Nagyon sokszínű palettából választhatnak a kifejezetten matematikai területektől – például az algebra, a geometria, a valószínűség-számítás vagy a statisztika oktatásától – a különböző korosztályok matematikatanításán keresztül a technológiai, matematikatörténeti, illetve integrációval foglalkozó témakörökig. Mindez kiváló lehetőséget biztosít számukra az elmélyült munkára, és az adott terület legkiválóbb kutatóinak megismerésére. A munkacsoportok plenáris panelbeszélgetéseken oszthatják meg a többiekkel eredményeiket, ahol már szélesebb körben is lehetőség nyílik a vitára, a kutatók továbbá poszterüléseken is bemutatkozhatnak és kaphatnak visszajelzést munkájukról.

Borítókép: Segítõkutyás tanórák Debrecenben, forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Ezek is érdekelhetnek

További híreink