Európában is kevés a teherautósofőr

Hírek D. GY.
Növekvő kereslet, alacsony bérek, rossz munkakörülmények – nem csoda, hogy senki nem akar beülni a volán mögé.

Bejárta a hír a sajtót, hogy briteknél az üres polcok és a benzinkutaknál kígyózó sorok miatt a hadsereget rendelték ki a kiskereskedelmi hálózatokhoz a vészes méreteket öltő tehearautósofőr hiány pótlására.

Boris Johnson a kelet-európai munkásokra mutogat

A helyzet azonban a kontinensen is rossz. Iparági becslések szerint Németországban 80 ezer, uniós szinten 400 ezer fős a hiány, s várhatóan tovább romlik a helyzet. Egy átlagos európa kamionsofőr életkora 50 év, egyre nehezebb fiatalokat rávenni erre a munkára. A közhiedelemmel ellentétben a briteknél sem csak a brexit az ok. A sofőrök száma márciusban egy év alatt 9,5 százalékkal, csaknem 30 ezer fővel csökkent, ennek csak nagyjából a fele köthető a brexithez.

“A nagy iparvállalatok gyakran még azt sem engedik meg a kamionosoknak, hogy használják a vécét.

Úgy bánnak velül, mint az állatokkal. Ennek véget kell vetni. Nem csoda, hogy a fiataloknak nincs kedvük beülni a volán mögé” – panaszkodott Dirk Engelhardt, egy német ágazati szövetség vezetője a Financial Timesnak. Horst Kottmeyer, egy észak-németországi, 300 járművet üzemeltető szállítmányozási cég tulajdonosa megpróbált Lengyelországban, Csehországban és a Balti-államokban is sofőröket rekrutálni, “de időközben ezeket az országokat is elérte a krónikus munkaerőhiány”.

Fotó: Travel mania, PuzzlePix/Shutterstock

A szakmából többen úgy vélik, hogy a helyzet csak még rosszabb lesz, ha az autógyárak és a feldolgozóipari cégek végre kilábalnak a pandémiának betudható alapanyagellátási problémákból (ilyen például a csiphiány) és felfuttatják termelésüket. Augusztusban a német járműgyártás termelése 17,5 százalékkal maradt el az előző hónap szintjétől, ezzel a legnagyobb Európai gazdaság teljes ipari kibocsátása 9 százalékkal alacsonyabb, mint a pandémia előtt volt.

Tovább ronthatja a helyzetet ha jövőre életbe lép az uniós mobilitási törvénycsomag.

A jogszabály ugyanis elrendeli, hogy a teherautósofőröknek minden egyes országban, amerre járnak legalább a helyi minimálbért meg kell adni, több lesz a pihenőidő, valamint nyolchetenként vissza kell térniük anyaországukba. Ugyanakkor Isabelle Matire, egy francia ágazati szövetség vezetője szerint ez az intézkedés hoszabb távon javítja a szakma megítélését – azt várják tőle, hogy nem csak fiatal férfiak, de fiatal nők is beállnak kamionsofőrnek.

Az eurozónában a munkanélküliség augusztusban 7,5 százalék volt, magasabb, mint a briteknél vagy az USA-ban.

(Borítókép: Shutterstock)

További híreink